Bristen på buss- och lastbilsförare är akut i hela Europa – och väntas bli värre. Det konstaterar den internationella vägtransportunionen, IRU, i en ny rapport. Stora pensionsavgångar bidrar till underskottet på förare, samtidigt som det är svårt att rekrytera tillräckligt många nya förare, både till buss och lastbil, konstaterar IRU i rapporten Tackling Driver Shortage in Europe (ladda ner rapporten här). IRU kan sägas vara en branschorganisation för de nationella branschorganisationerna i transportsektorn. Bland andra Sveriges Bussföretag är medlem i IRU.
På europanivå är idag bristen på bussförare 19 procent. Det betyder att bara 81 av företagens behov av förare är tillgodosett. På lastbilssidan är det ännu dystrare med en brist på 21 procent. Men det stannar inte vid det. Till den 19-procentiga bristen på bussförare räknar IRU med att efterfrågan på förare kommer att öka kraftigt i år så att det behövs ytterligare 20 procent fler förare för att möta behovet.
I exempelvis Storbritannien ökar bristen på bussförare med 50 förare varje dag. I Belgien bedömer bussbolagen att branschens rekryteringsbehov i år kommer att vara 28 procent över 2018 års nivå, vilket kommer att leda till en 50-procentig förarbrist.
IRU bedömer att en automatisering av bussar och lastbilar kommer att i grunden förändra föraryrket och fylla en del luckor, men det kommer inte att nämnvärt minska den stora efterfrågan på förare. Däremot kommer den teknologiska revolution som kommer att ändra och förbättra arbetets karaktär och göra det mer attraktivt.
Hela branschen, både lastbil och buss, lider av en dålig image, konstaterar IRU. Den allt svårare förarbristen bidrar dessutom till att människor uppfattar det som oattraktivt att arbeta i transportsektorn, vilket leder till en ond cirkel.
Enligt rapporten är buss- och lastbilsförarna i Europa en snabbt åldrande yrkeskår. Medelåldern är 50 år, men enligt den belgiska bussbranschens organisation FBAA ökar medelåldern bland förarna med hela ett år vartannat år.
I Tyskland är medelåldern på förarna idag 47 år. Fram till 2027 kommer 55 procent av bussförarna och 40 procent av lastbilsförarna att gå i pension fram till 2027. Det ger ett rekryteringsbehov på cirka 185 000 förare.
Samtidigt har framför allt lastbilsföretagen synnerligen svårt att attrahera kvinnor som förare. Bara två procent av förarna är kvinnor.
Unga europeer vill inte sätta sig bakom ratten yrkesmässigt, konstaterar IRTU. Trots en mycket hög ungdomsarbetslöshet i stora delar av Europa vill få ungdomar söka sig till transportbranschen. Däremot är i synnerhet unga som arbetar i transportbranschen nöjda med sitt arbete och trivs.
IRU prioriterar nu arbetet med att tackla förarbristen. Organisationen pekar ut tre områden där man särskilt ska engagera sig:
Det första är att förbättra näringens image och lyfta förarnas status. Det andra är att tillsammans med alla intressenter arbeta för förbättrade arbets- och sociala förhållanden i branschen med bättre arbetsförhållanden för förarna. Det tredje området är att arbeta hårdare för att få in fler ungdomar och kvinnor i branschen och genom en inkluderande rekryteringspolitik öka mångfalden i föraryrket.
Ta bort den avgiftsbelagda utbildningen i alla städer så löser sig problemet av sig självt. Inte svårare än så.
DET FINNS INGEN FÖRARBRIST !
Dettta är fake news, scam eller kalla det vad du vill. En politisk dimridå för att fasa ut erfarna dyra förare för att få in billig arbetskraft.