
Kan komma att få digitala staket, det vill säga geofencing, för bättre miljö och trafiksäkerhet. Foto: Ulo Maasing.
SL, som svarar för kollektivtrafiken i Region Stockholm, öppnar nu för att geofencing ska bli standard i SL-trafikens bussar. Geofencing kan beskrivas som ett slags digitala staket som gör det möjligt att begränsa var, hur och när ett fordon kan köras. Geofencing innebär bland annat att uppkopplade fordons hastighet kan styras och att fordonen kan hindras att köra på vissa gator eller vägar, likaså om bussar exempelvis ska köras på el.
Det kan exempelvis innebära att bussar automatiskt sänker hastigheten utanför skolor och förskolor men också för hindra felkörningar och att bussarna blir svårare att stjäla eller använda vid terrorattacker.
– Att göra geofencing till standard i bussarna är ett viktigt steg i att göra SL-trafiken smartare och bättre. Genom att nyttja teknikens möjligheter kan vi se till att både öka säkerheten och förbättra ekonomin och göra klimatet till en vinnare genom att färre olyckor och fordonsskador samt lägre bränsleförbrukning är att vänta, säger Kristoffer Tamsons(M), trafikregionråd och ordförande för SL.
– Att geofencing nu brett kan börja introduceras i SL-trafiken innebär också ett viktigt bidrag för en säkrare stad. Jag behöver bara säga Drottninggatan och Klaratunneln för att folk ska förstå hur angelägen den här tekniken är. Det här blir ett sätt att sätta stopp för den risken när det gäller våra bussar.
– Jag vill också rikta en uppmaning till övrig kollektivtrafik i Sverige, men också andra kravställare på tyngre nyttotrafik oavsett vi talar lastbilstransporter eller sophämtning, att följa vårt exempel, säger Kristoffer Tamsons.
I SL:s kommande upphandlingar av busstrafik liksom i befintliga avtal tar SL nu höjd för att trafikoperatören ska kunna sätta in och förbereda teknik så att SL:s busstrafik kan komma att vara uppkopplad och positionering i varje ögonblick, vilket innebär att geofencing kan användas.
Lämna ett svar