Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Här byggs elbussar för Sverige i långa rader

Några av de fem batteribussar för trafik åt SL som Transdev har beställt från BYD på produktionslinan i fabriken i Komárom, Ungern. Foto: Ulo Maasing.

Tio mil norr om Ungern huvudstad Budapest står elbussar till Sverige i långa rader. I den lilla, men snabbt växande staden Komárom ligger den kinesiska elbusstillverkaren BYD:s första europeiska fabrik. Just nu fylls en stor del av anläggningen av gröna och röda batteribussar. De gröna ska gå till Nobina för trafik åt Sörmlandstrafiken, de röda till Transdev för trafik åt SL i norra Storstockholm.

När bussmagasinet på onsdagen besökte BYD:s fabrik i Ungern var produktionen av de fem bussar som Transdev beställt till sin nya trafik i Storstockholm inne i slutskedet. Några bussar var fortfarande på produktionslinan, en gick igenom ett regntest och en rullade ut på slutprovet som alla bussar måste gå igenom innan leverans. Testet består av 600 kilometers körning för att kontrollera att allt fungerar som det ska.

Bussarna till Transdev ska levereras från fabriken på fredag nästa vecka.

Bussarna från BYD ska i juni sättas i trafik i det trafikpaket som Transdev vann förra sommaren i en upphandling av SL. Avtalet omfattar busstrafiken i Märsta, Vallentuna, Sigtuna och Upplands Väsby. Kontraktet löper på tio år.

Trafikavtalet är det första för SL:s busstrafik med krav på eldrift redan från start. Fem elbussar från BYD finns redan i SL-trafiken. De körs av Nobina, men introducerades inom ett befintligt trafikavtal. Huvuddelen av bussarna i Transdevs avtal ska dock drivas med fossilfria drivmedel. Transdev har beställt 59 bussar från holländska VDL.

På väg till Sörmland. För Nobina och Sörmlandstrafiken produceras just nu 24 batteribussar av BYD i Ungern. Foto: Ulo Maasing.

Lika långt hade man inte kommit med de 24 bussar som Nobina har beställt till stadstrafiken i Nyköping, Flen och Katrineholm. Men där ligger trafikstarten länge fram än för Transdev i Storstockholm. Den 19 augusti ska de tre sörmlandsstäderna få sin elektrifierade stadstrafik.

Yongping Chen är chef för BYD:s fabrik i Komárom. Foto: Ulo Maasing.

I Eskilstuna rullar för övrigt dussinet elbussar från BYD sedan flera år med Transdev som operatör.

Fler BYD till Norden
Nobina har utvecklats till europeisk storkund hos den kinesiska busstillverkaren med hittills 138 bussar under beställning eller redan levererade.

Det torde inte vara någon avancerad gissning att det blir fler leveranser från BYD till företaget. Nyligen vann Nobina Hallandstrafikens upphandling av busstrafik och för Halmstad, Laholm, Varberg och Falkenberg finns en option att 25 procent av trafiken kan köras med elbussar.

I veckan var också en delegation från Nobina på besök hos BYD:s huvudkontor i Shenzhen, Kina.

Inburad i strilande regn. Innan leverans kollas bussarna bland annat så att det inte finns några läckor som släpper in vatten ens i långvarigt hällregn. Foto: Ulo Maasing.

Varken Nobina eller BYD vill dock idag kommentera eventuella kommande beställningar med hänvisning till att inga avtal är klara.

I augusti ska de 24 batteribussar som just nu byggs i BYD:s fabrik i Ungern sättas i trafik i tre sörmlandsstäder. Foto: Ulo Maasing.

– Det enda jag kan bekräfta är att vi räknar med att snart kunna presentera flera nya leveranser i Norden, säger BYD:s europeiska marknads- och informationschef Penny Peng till bussmagasinet.se.

Beroende på modell produceras elbussarna till europeiska kunder i Kina eller vid fabriken i Komárom. BYD:s nya fabrik i Frankrike öppnade i fjol och är inriktad på den franska marknaden medan Komárom svarar för övriga Europa, liksom för chassier till Storbritannien där BYD samarbetar med Alexander Dennis (ADL) om karosserna.

Där tillverkas idag 12-meters stadsbussar liksom 8,7-meters midibussar. Den senare modellen har Nobina för övrigt beställt för sin trafik i Ale kommun. De arton meter långa ledbussarna produceras helt i Kina, men BYD har siktet inställt på att i framtiden också kunna tillverka ledbussar i Komárom.

BYD förbereder också produktion av 18-meters ledbussar vid sin ungerska fabrik och har för dessa också skaffat en snabbladdningsstation från ABB. Foto: Ulo Maasing.

De elbussar som BYD hittills har levererat i Europa, liksom de som är under beställning, är avsedda för depåladdning. Men inför en framtida produktion av ledbussar vid fabriken i Ungern har företaget etablerat en laddstation för snabbladdning via pantograf. Stationen har levererats av ABB. Dessutom anpassar man designen på bussarna så att de kan levereras för pantografladdning.

Även en tvåaxlig klass 2-buss med lågentré planeras. BYD hoppas kunna visa denna på den stora bussmässan Busworld i Bryssel i oktober.

Började som batteritillverkare
Nyligen rullade den 50 000:e batteribussen ut från BYD:s fabriker i Kina. Företaget har gått igenom en remarkabel utveckling. Man började som batteritillverkare och för fjorton år sedan tillverkade man mobiltelefoner. Idag arbetar 220 000 personer inom BYD som lägger stora resurser på forskning och utveckling där 31 000 personer arbetar.

Men man tillverkar långt ifrån enbart elbussar: på produktlistan finns eldrivna personbilar, gaffeltruckar och lastbilar liksom solceller och annan teknologi. På den stora bilmässan i Shanghai presenterade BYD nyligen en läcker sportbil som väckte stor uppmärksamhet.

Siffrorna för Europa är blygsammare. Hittills har BYD levererat mer än 700 batteribussar till 44 städer i tolv länder. Men med öppnandet av fabriken i Komárom i april 2017 har företaget lagt in en högre växel i sin europasatsning.

– Vår årskapacitet är idag 200 kompletta bussar och 300 chassier för den brittiska marknaden, men kan ökas till det dubbla om vi går över till tvåskiftsdrift, förklarade Yongping Chen som är chef för den ungerska fabriken.

Vid fabriken arbetar omkring 300 medarbetare. Produktionstiden för en komplett buss uppges till femton dagar.

Snart leveransklar till Transdev i Storstockholm. Foto: Ulo Maasing.

Kinesiskt och lokalt
Liksom den franska fabriken är den ungerska med sina 60 000 kvadratmeter i grunden en monteringsanläggning. Från början var det tänkt att endast bussar skulle byggas här, men BYD planerar också att bygga lastbilar och andra nyttofordon i Komárom. Man siktar på att premiärvisa sin första lastbil på IAA-mässan i Hannover hösten 2020.

Anläggningen i Komárom är påfallande modern och välorganiserad. Från Kina levereras chassierna i rostfritt stål, liksom drivlina och batterier. Här monteras karosser, inredning med mera – till stor del i aluminium och plast för att hålla vikten nere eftersom låg vikt innebär lägre energiförbrukning. Och för elbussar är det centralt att hålla energiförbrukningen nere. Men några lättviktsbussar är inte BYD:s elbussar med sina 18 ton.

– Det är tekniskt möjligt att minska vikten. Vi ser på lösningar, men det är för tidigt att säga mer, kommenterade fabrikens driftchef Gábor Balogh vid vårt besök.

Allt i bussarna är dock inte av kinesisk tillverkning. Mycket kommer också från lokala eller europeiska tillverkare.

Fönstren kommer således från Pilkington, dörrarna från Masats och Ventura, taket från Pecocar och så vidare. Enligt BYD kommer tio procent av elsystemet från lokala tillverkare.liksom 30 procent av drivlinan, 45 procent av karossen och 50 procent av inredningen.

Batterier
Batterierna, som är av litiumferrofosfattyp, tillverkas av BYD själva. Företaget uppger att de har en livslängd på tio år innan de behöver bytas, men samtidigt garanterar man endast fem år. Vid vårt besök uppgav företaget också att man för den europeiska marknaden har utvecklat ett program för återanvändning av batterier som har gjort sitt i bussarna. Programmet har dock inte kommit igång praktiskt än.

Själva hjärtat i fabriken är naturligtvis monteringshallen där bussarna (och snart också lastbilarna) byggs. Nästa etapp är lackeringsverkstaden. Därifrån går fordonen vidare till en inspektionslina där produkterna kontrolleras noga för att sedan testas i ett regntest för att kontrollera att vatten inte läcker in någonstans trots ett långvarigt, strilande regn. Slutligen provkörs varje buss cirka 600 kilometer innan den är klar för leverans.

Vid fabriken finns också ett center för batteritester och underhåll.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)