Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Enklare vardagsresor med alla resor i en app

Hans Arby är vd och grundare av mobilitetstjänsten UbiGo.

Sedan ett år tillbaka testas en resetjänst i Stockholm med kollektivtrafik, cykel, bilpool, hyrbil och taxiresor i ett och samma abonnemang. UbiGo ska både förenkla vardagsresandet och bidra till ett minskat bilägande i städerna.

Av Paula Isaksson

Mobilitet som tjänst, MaaS, har blivit en het trend över hela världen. I Stockholm testas sedan ett par månader tillbaka UbiGo, en av de första mobilitetstjänsterna i världen som kan erbjuda en fungerande lösning. Redan för fem år sedan genomfördes ett pilotprojekt med UbiGo i Göteborg, men det är först nu som kollektivtrafiken har hittat sin roll för att vilja använda tjänsten på riktigt, förklarar vd-n och grundaren Hans Arby som medverkade på UITP:s världskongress i Stockholm som avslutades på onsdagseftermiddagen.

– De regionala kollektivtrafikmyndigheterna har tidigare inte velat öppna upp för den här sortens paketlösningar men nu märker vi ett stort intresse, säger han.

Hushållens alla resor med kollektivtrafik, poolbil, hyrbil och taxi integreras i en app.

För de runt 100 hushåll som använder UbiGo idag innebär tjänsten att alla deras resor integreras i en app. De väljer själva hur många dygnsbiljetter i kollektivtrafiken och hur många timmar med bilpool, hyrbil eller taxi som de vill abonnera på per månad. Storleken på potten går att ändra och det som inte används sparas till nästa månad. Om potten tar slut är det bara att fortsätta resa och betala på nästa faktura.

– I appen finns en bokningssida där alla medlemmar i hushållet kan boka sina SL-biljetter, taxi och pool- eller hyrbilar. De kan också se hur många timmar eller dygn som finns kvar för månaden, förklarar Hans Arby.

Testhushållen är koncentrerade till Hammarby Sjöstad, Finnboda och Minneberg. Enligt Hans Arby krävs det att de som vill använda tjänsten kan klara 90 procent av sina resor med kollektivtrafik och har en stationsbaserad bilpool nära hemmet.

– Vår marknad finns strax utanför stadskärnan i områden med bra kollektivtrafik och blandat boende. De som bor i city behöver inte våra tjänster och kommer man för långt ut utanför staden är kollektivtrafiken så dålig att hushållen är tvungna att ha en eller två bilar. Där är våra tjänster inte relevanta, säger Hans Arby.

Efter sommaren väntar en utvärdering och nästa steg är att utöka tjänsten till fler områden i Stockholm.

Nyligen investerade franska Via ID, som stödjer företag inom ny mobilitet, i UbiGo. Målet är att etablera tjänsten i fler städer, inte bara i Sverige utan också i resten av världen. Men en av utmaningarna är att förena kommunala, regionala och privata aktörer och skapa en tjänst som alla står bakom. Kombinationen av offentliga och kommersiella tjänster med olika prismodeller gör det också svårt att hitta fungerande samarbets- och avtalsmodeller, menar Hans Arby.

– Hur skriver vi ett avtal som gör att vi kan sälja abonnemang med dygnsbiljetter som hela hushållet kan använda? Hur säkerställer SL att vi har rätt prissättning och hur kan de vara säkra på att det inte är redan befintliga utan nya kunder som utnyttjar tjänsten? Det är den riktigt stora utmaningen med den här typen av mobilitetstjänster.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)