Expressbussjätten FlixBus, som på drygt sex år har blivit överlägset störst i Europa på långväga busstrafik möter nu ny konkurrens på hemmaplan.Tidigare slog FlixBus ut eller tog över resursstarka konkurrenter. Nu ger sig BlaBlaBus in på den tyska marknaden liksom i Beneluxländerna i stor skala och startar i dagarna en rad expresslinjer – och gör det till ett nästan osannolikt lågt kampanjpris. Många biljetter säljs under hela sommaren för 99 cent, drygt 10 svenska kronor.
Liksom med FlixBus ligger några unga entreprenörer bakom storsatsningen. De skapade BlaBlaCar, som har vuxit till att bli Europas största samåknings- och bildelningstjänst med bas i Frankrike. BlaBlaCar finns idag i ett stort antal europeiska länder, dock inte i Sverige.
I höstas köpte BlaBla de franska statsbanornas (SNCF) expressbussverksamhet som bedrevs under namnet Ouibus och som trafikerade 200 destinationer i Frankrike. I samband med affären gick SNCF in som delägare. Nu har företaget bytt namn till BlaBlaBus och inlett en kraftig expansion som har startat i Tyskland och Beneluxländerna.
Från starten på måndagen trafikeras 17 stora tyska städer. Flertalet linjer utgår från Berlin, men BlaBlaBus har redan aviserat omfattande expansionsplaner: 60 tyska städer och 400 i hela Europa. Bland annat planeras en stor expansion i Italien inom kort. Linjenätet i Tyskland är i princip samma som tidigare Postbus trafikerade innan man slogs ut av bl a FlixBus.
BlaBlaBus´ affärsmodell liknar FlixBus framgångsrika affärsmodell som gjort FlixBus helt dominerande på den europeiska marknaden för långväga busstrafik. BlaBlaBus bygger upp en helt egen, avancerad IT-plattform som bas för linjenätet. Biljettförsäljningen sker via nätet eller BlaBlaBus´ app och i likhet med FlixBus avser inte BlaBlaBus att äga några egna bussar. Istället ska man, precis som FlixBus, knyta till sig självständiga bussföretag som kör under BlaBlaBus´ namn och koncept.
Samtidigt siktar FlixBus moderbolag FlixMobility på att växa inom tågtrafik, där man redan kör flera linjer i Tyskland. FlixMobility har nyligen hos den franska tillståndsmyndigheten Arafer gått in med en ansökan om att från den 1 januari 2021 få trafikera fem intercitylinjer med tåg.
Ansökan gäller fyra inrikeslinjer i Frankrike och en internationell linje som samtliga ska trafikeras av FlixTrain. Bland annat vill man att FlixTrain ska få köra sju turer per dag i vardera riktningen mellan Paris Nord och Bryssel Nord, två mellan Paris och Bordeaux, fem mellan Paris och Lyon och två mellan Paris och Toulouse. Dessutom vill man starta nattåg mellan Pris och Nice via Marseille.
Tidigare har FlixBus nordiske vd Peter Ahlgren uttalat intresse för tågtrafik även i Sverige.
Lämna ett svar