Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Världspremiär i Stockholm för bränslecellsbuss från Solaris

Solaris hade på måndagen världspremiär i Stockholm på sin bränslecellsdrivna stadsbuss. Foto: Ulo Maasing.

Elbussarna dominerar stort på den internationella kollektivtrafikmässan i Stockholm. Franska Safra liksom belgiska Van Hool visar var sin bränslecellsbuss. Helt ny är den bränslecellsdrivna stadsbuss som busstillverkaren Solaris för första gången visar för en bredare publik. Solaris har också tagit hem sin första order på tolv exemplar av bussen från den italienska staden Bolzano för leverns 2021. Även lokaltrafiken i Paris, RATP, är redan intresserad av bussen.

Det är nu nästan tio år sedan Solaris lanserade sin första elbuss, trådbussarna oräknade. Nya Urbino 12 hydrogen är företagets nästa steg i utvecklingen av emissionsfria bussar vid sidan om batteribussar och trådbussar. Man ser inte ; som en ersättare för andra elbussar, utan som ett komplement.

Potentiell storkund. Lokaltrafiken i Paris, RATP, ska testa Solaris bränslecellsbuss. Solaris vd Javier Calleja, RATP:s koncernchef och styrelseordförande Catherine Gouillard samt RATP-direktören Philippe Martin firade genom att glatt låta sig ramas in. Foto: Ulo Maasing.

Urbino 12 hydrogen har en enda bränslecell på 60 kW som fungerar som ett vattenkraftverk i miniatyr. I bränslecellen omvandlas vätgas till el genom omvänd elektrolys och elkraften förs här direkt till drivlinan utan att mellanlagras i ett batteri.

Förarplatsen på Solaris Urbino 12 hydrogen. Foto: Ulo Maasing.

Räckvidden uppges till 350 kilometer på en tankning som tar mindre än tio minuter.

Bussen har dock ett högenergibatteri som laddas dels från bränslecellen, dels via återvunnen bromsenergi. El från batteriet blir ett extra krafttillskott när bussen har ett särskilt stort behov av energi. Batteriet går också att ladda via en vanlig pluginkontakt.

Den vätgas som bussen använder lagras i gasform med ett tryck på 350 bar i fem gastankar av komposit, placerade4 längs busstaket ovanför framaxeln. Lagringskapaciteten är 36,8 kilo vätgas.

För att minimera energiförbrukningen har bussen en temperaturkontroll i passagerarutrymmet som bygger på en värmepump som drivs av koldioxid och utnyttjar överskottsvärme från bränslecellen.

Redan innan bussen har börjat serietillverkas, vilket sker nästa år, har Solaris fått en order på tolv bussar från den norditalienska staden Bolzano för leverans 2021. På UITP-mässan i Stockholm skrev också Solaris och lokaltrafiken i Paris, RATP, avtal om att RATP under tio veckor nästa vår/försommar ska testa Solaris´ vätgasbuss i reguljär trafik som ytterligare ett steg på vägen mot en helt emissionsfri bussflotta i den franska huvudstaden.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)