Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya mobilitetstjänster ännu marginella snackisar

Felix Miranda Thyren, WSP, presenterade i Almedalen en ny analys av de nya mobilitetstjänsterna. Foto: Ulo Maasing.

Många talar om de nya mobilitetstjänster som har vuxit fram under de senaste åren. Men använder de nya tjänsterna gör man inte. Trots att de nya mobilitetstjänsterna och delad mobilitet väcker stort intresse står de för en mycket liten andel av den totala persontrafiken i Sverige. Och enligt en ny rapport som presenterades i Almedalen på tisdagen kommer tjänsterna inte att växa särskilt mycket under de kommande tio åren.

Idag står de nya tjänsterna och delad mobilitet endast för 0,07 procent av det totala persontrafikarbetet. I den delade mobiliteten ingår sådant som bilpooler och bildelning, cykeldelning, elsparkcyklar, taxiliknande tjänster, svarttaxi och samåkning.

– De nya mobilitetstjänsternas blygsamma andel kan jämföras med att kollektivtrafik och taxi idag har 23,4 procent av persontrafikrbetet, gång och cykel 5 procent och bil 72 procent. Vi räknar med att de nya mobilitetstjänsternas andel av persontrafikarbetet till år 2030 kommer att ha ökat till 0,1 procent, förklarade samhällsekonomen Felix Miranda Thyrén från konsultföretaget WSP.

WSP har på uppdrag av Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik gjort den första samlade analysen i Sverige av de nya mobilitetstjänsterna och av kombinerad mobilitet.

– Även 2030 kommer den traditionella kollektivtrafiken att utgöra ryggraden i den del av persontransporterna som inte går med bil. Men det betyder inte att de nya mobilitetstjänsterna är oviktiga. De kan vara betydelsefulla för vissa grupper, inte minst när det gäller tillgängligheten.

– Det avgörande är vilket resande de ersätter. Elsparkcyklar kan till exempel minska set aktiva resandet som cykel och gång, konstaterade Felix Miranda Thyrén.

– Men större förändringar av transportsystemet kan komma, men de förutsätter störrre teknikförändringar. Om exempelvis automatiserade fordon får ett genomslag kan det ha betydande effekt för såväl kollektivtrafik som för privatbilismen.

Rapporten från WSP kan laddas ner här.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)