Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljardavtal med svensk busstillverkare – nya batterier ger elbussar 700 km räckvidd

Tyska Akasol har fått en uppföljande miljardorder från en svensk busstillverkare. Foto: Akasol.

Det tyska företaget Akasol har fått en mångmiljardorder på högenergibatterier för bussar och lastbilar till en svensk tillverkare av nyttofordon. Akasol vill inte uppge kundens namn, men allt pekar på att det är Volvo som är beställare av ordern som av Akasol. Ordervärdet uppges enligt Akasol ligga i det övre skiktet av hundratals miljoner euro, dock inte en miljard. I svenska kronor skulle det motsvara cirka 7,5 – 9,5 miljarder kronor. Ordern gäller leveranser under åren 2021 – 2027.

Ordern är en uppföljning på en tidigare order från den svenska tillverkaren och enligt Akasol är det sammanlagda ordervärdet nu cirka två miljarder euro, motsvarande omkring 21 miljarder kronor. Att det är Volvo som är beställare är mycket troligt eftersom Akasol tidigare har uppgett att det handlar om en svensk tillverkare. Sedan tidigare har Akasol och Volvo ett nära samarbete vilket Scania inte har.

Idag levererar Akasol batterier med en lagringskapacitet på 50 kWh till den svenska tillverkarens buss- och lastbilsproduktion. Från nästa år ska man leverera en andra generation batterier med en lagringskapacitet på 66 kWh och som även passar för snabbladdning.

En tredje generation batterier är planerad att introduceras 2021. Batterierna är av en ny typ, AKAModule CYC, och ska få en kapacitet på 100 kWh per batteripaket. Enligt Akasol ger det eldrivna bussar och lastbilar en räckvidd på upp till 700 kilometer på en laddning. Laddning ska kunna ske med en effekt på 500 kW.

2 kommentarer »

  1. Räckvidden (med tomt/olastat fordon) är ganska ointressant. Det som är intressant är driftstid med full belastning av resenärer, gods och alla ombordsystem mm igång.

  2. Hahaha, räckvidd 700 kilometer med batterikapacitet 100kWh! Var hittar man 700km lång nedförsbacke?

Lämna ett svar till Pugge Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)