”Vi har bestämt oss för att satsa mer på vår bussverksamhet i Sverige”, säger Henrik Eng. Han är sedan i våras chef för Scanias bussverksamhet i Sverige. Han vill erbjuda operatörer i kollektivtrafiken helhetslösningar, där Scania till och med kan ta hand om underhållet av busshållplatserna. Och han varnar för att regionala särkrav på bussarna både kan öka kostnaderna för operatörer och skattebetalare, men också påverka bussarnas kvalitet negativt. ”Och vi kommer på allvar med elbussar, samtidigt som vi behåller bredden i vårt utbud”, säger Henrik Eng.
Han kommer in i sitt nya jobb i ett skede då marknaden för bussar till kollektivtrafik växer mycket starkt. De närmaste åren kommer det att ske många stora trafikupphandlingar, inte bara i Sverige utan även i Norge och Finland.
– Det är en rolig, intressant och intensiv tid nu. Inom Scania vrider vi upp produktionskapaciteten. Men det skulle inte skada om upphandlingarna fördelades jämnare över tid. Nu är det mycket arbete för både trafikhuvudmän och operatörer. Risken är att konkurrensen blir sämre eftersom inte ens stora operatörer hinner bjuda på allt som kan vara intressant. Det kan leda till en dyrare trafik, resonerar Henrik Eng.
Han konstaterar att Scania de senaste fyra – fem åren har legat på en marknadsandel om cirka 20 procent i Sverige.
– Där vill vi ligga även i framtiden. Vi kommer att vara med i den puckel som bussbranschen går igenom de närmaste åren, men vi kommer inte att vara med i alla affärer, säger Henrik Eng.
Han kom till Scania som trainee 2002 och kom till sitt nya jobb som busschef från en post som ansvarig för stadstrafikprodukter på Scania Trucks. Under hela sin tid på Scania har Henrik Eng arbetat med försäljning och marknad, om än i många olika roller. Med Södertälje som bas har han arbetat såväl på den europeiska marknaden som Asien och Latinamerika.
Elektrifiering
Samtidigt som efterfrågan på bussar för kollektivtrafik just nu ökar kraftigt har elektrifieringen av busstrafiken nu kommit igång på allvar i Sverige. Flera utländska busstillverkare har erövrat stora delar av den nya elbussmarknaden. Men Henrik Eng aviserar att Scania på allvar tänker vara med i konkurrensen.
– Vi har inte varit först ut med eldrift, även om vi idag har fem bussar i trafik i Östersund. Ur svenskt perspektiv hade det varit bra, men de kommande åren kommer vi att lansera våra elbussar. Nu är vi på väg att öppna orderböckerna, säger Scanias svenske busschef.
Han framhåller att eldrift kan göra kollektivtrafiken mer attraktiv och konkurrenskraftig gentemot andra trafikmedel, inte minst om eldrift och autonoma lösningar kombineras med systemlösningar som BRT. I Barkarbystaden i Järfälla, nordväst om Stockholm, är Scania således tillsammans med Nobina, kommunen och SL, engagerat i att testa och utveckla självkörande, fullstora elbussar.

I Barkarbystaden i Järfälla, nordost om Stockholm är Scania tillsammans med Nobina och SL engagerat i att utveckla fullstora, autonoma bussar. Foto: Ulo Maasing.
– Men el är inte den enda lösningen. Jag tror på att det även i framtiden kommer att behövas många olika alternativ när det gäller drivmedel och att biogasen har en mycket stor roll, i synnerhet i regiontrafik. Men även HVO och RME kommer att vara viktiga. Att klara alla transporter med en enda lösning kommer att vara svårt, säger han.
– När det gäller el ser vi en mängd olika krav när det gäller infrastruktur, laddteknik, batterier och så vidare. Vid en övergång till elbussar är det nödvändigt att i samarbete med operatören se på de specifika kraven för varje linje.
Henrik Eng bedömer att majoriteten av de nya stadsbussarna även nästa år kommer att vara biogasdrivna. Sedan kommer elbussarna att öka sina marknadsandel.
– 2025 kommer de säkert att vara ungefär 40 procent av marknaden för nya stadsbussar. Vår ambition är att följa med totalmarknaden. Även när det gäller normalgolvade bussar och regionbussar kommer andra tekniker att dominera om några år.
Marknadssegment
De många trafikupphandlingarna gör att förhållandet mellan de olika marknadssegmenten för bussar förskjuts. I Sverige har den upphandlade trafiken traditionellt svarat för omkring 80 procent av totalmarknaden för bussar, men den andelen är nu högre och turistbussarnas andel har enligt Henrik Eng gått ner till 10 – 15 procent under de senaste åren.
– I år är totalmarknaden för turistbussar liten, men jag tror på en bättring, även om andelen går ner. Samtidigt körs nu en hel del beställningstrafik under helgerna med bussar som går i upphandlad linjetrafik i veckorna, konstaterar Henrik Eng.
I en tid av ökad konkurrens har Scania bestämt sig för att satsa mer på sin bussverksamhet i Sverige.
– För oss är det viktigt att vara nära kunderna. Vi vill gärna att kunden ska köpa en helhetslösning med service med mera från oss. För större operatörer bygger vi upp paket som innebär att operatören kan ha en klar buss på morgonen och att vi kan ta hand om service med personal för verkstad, tvätt och städning. Vi kan hjälpa operatören att utveckla depåer med underhåll och vi kan till och med ta hand om underhåll av hållplatser. Det ger operatören ökade möjligheter att utveckla sin kollektivtrafik, medan vi är duktiga på fordon, fastigheter och att utveckla verkstäder, förklarar Henrik Eng.
Kvalitet
– Idag finns det flera operatörer där vi arbetar med helhetslösningar och vi har ett antal liknande projekt på gång. Det ger operatören en förutsägbarhet när det gäller driftskostnaderna som är värdefull, inte minst när man lämnar anbud, framhåller Henrik Eng.
Samtidigt konstaterar han att regionala särkrav på bussarna bidrar till att öka kostnaderna. Men sådana krav kan vara kostnadsdrivande även på andra sätt.
– De många specifika kraven från såväl huvudmän som operatörer är en utmaning för busstillverkarna. Valen kan vara medvetna, men gör att varje leverans blir specifik, vilket i sin tur skapar en utmaning när det gäller att leverera samma kvalitet som när det gäller lastbilar eller personbilar.
– En personbil idag går i princip aldrig sönder. Lastbilarna börjar komma dit och det beror på att om man köper en Scania är det samma modellprogram man köper, oavsett var i världen den ska rulla. När det gäller bussarna finns en potential att arbeta med. Färre särkrav skulle absolut ge oss bättre bussar. Samtidigt skulle ökade möjligheter för operatörerna att flytta bussar mellan olika områden ge skattebetalarna mer kollektivtrafik för pengarna, betonar Henrik Eng.
Lämna ett svar