Bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, ser flera positiva satsningar i regeringens budgetproposition som utbyggd laddinfrastruktur i glesbygd, en elektrifieringskommission och lastbilsbonus men det krävs större grepp än så om Sveriges världsledande mål med minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030, anser Transportföretagen. Bland annat anser man regeringens satsning på elbusspremien otillräcklig, likaså att regeringen drar ner stödet till yrkesvux.
– Vi välkomnar flera av regeringens satsningar men fortfarande saknas starka och tydliga ambitioner för en fossilfri transportsektor. Transportbranschen kommer inte klara att nå 2030-målet på egen hand, utan större stöd från politiken efterfrågas, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen.
– Satsningar på laddinfrastruktur i glesbygd, elektrifieringskommission för transportsektorn och lastbilsbonus är bra, men det krävs kraftfullare grepp och det brådskar. Om vi ska se elvägar för tung trafik i större skala 2030 krävs ökat statligt åtagande. I dag förväntas näringslivet själva betala minst hälften. Vi efterfrågar mera långsiktiga satsningar och visioner”, säger Tina Thorsell.
Regeringen föreslår att en elektrifieringskommission tillsätts för att påskynda arbetet med elektrifiering av de tunga vägtransporterna och transportsektorn som helhet.
I budgetpropositionen konstaterar regeringen att det finns en stor efterfrågan på den elbusspremie som infördes 2016. Sedan införandet av premien i juli 2016 har Statens energimyndighet beviljat premier om sammanlagt 136 bussar, till en summa av 118 miljoner kronor. Nästa år vill regeringen satsa 70 miljoner kronor på premien. Det är för lite, anser Transportföretagen. Organisationen är också kritisk till att bussarna ska konkurrera med bland andra ellastbilar och andra miljölastbilar om premien.
– Menar regeringen allvar med att man vill stötta en elektrifiering av kollektivtrafiken bör man nu inför kommande upphandlingspuckel – där kollektivtrafik för 300 miljarder kronor ska upphandlas kommande åren – satsa ordentligt för att elektrifieringen av landets bussflotta ska ta fart. Dessutom bör elbusspremien reserveras för sitt ursprungliga syfte, en utvidgning till andra angelägna transportslag bör utvecklas i andra särskilda satsningar, anser Transportföretagen.
Organisationen välkomnar också regeringens satsning på arbetsmarknadsutbildningar till bristyrken.
– Däremot anser vi att det är en felprioritering att dra ned stödet till yrkesvux då fler platser inom vuxenutbildningen är en förutsättning för transportsektorns kompetensförsörjning, skriver Transportföretagen i en kommentar till budsgeten.
Lämna ett svar