Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kinesisk offensiv på Busworld

BYD visar på Busworld en ny generation av sin tolvmeters stadsbuss. Foto: Ulo Maasing.

På årets Busworld finns det två tydliga trender. Den ena är den snabba elektrifieringen av busstrafiken. I första hand gäller det stadsbussar, men nu börjar det också dyka upp bussar för regionaltrafik och det dröjer säkert inte länge innan de första, batteridrivna klass 2-bussarna finns ute på de nordiska vägarna. Den andra tydliga trenden, som till stor del går hand i hand med den första, är de kinesiska busstillverkarnas offensiv som märks både på mässan och i allt högre grad också på marknaden i Europa, inte minst i Skandinavien där såväl BYD som Yutong är på tydlig frammarsch.

För de traditionella, stora europeiska busstillverkarna är utmaningen att matcha den nya konkurrensen och springa minst lika snabbt som nykomlingarna. Det är för övrigt inte bara kinesiska tillverkare som bidrar till att kartan över bussleverantörer till europeiska kollektivtrafik håller på att ritas om rejält.

Holländska VDL är ett annat exempel. Man behöver inte gå särskilt många år bakåt i tiden för att konstatera att företaget i praktiken inte fanns på stadsbussmarknaden i Norden. Nu är det en av de viktigare aktörerna. Polska Solaris har haft betydande framgångar med sina elbussar och börjar nu också aktivt att marknadsföra bränslecellsbussar och så vidare.

Av de kinesiska tillverkarna är det hittills BYD som haft störst framgångar i Europa, i Storbritannien till stor del genom sitt samarbete med Alexander Dennis, ADL. BYD har i Europa sålt mer än 1 000 elbussar, delvis i sitt samarbete med brittiska ADL. I Norden handlar det om mer än 200 elbussar med Nobina som överlägset största kund.

BYD:s Europachef: Flera stora nyheter kommer. Foto: Ulo Maasing.

– Vi kommer att kunna presentera några stora nyheter de närmaste dagarna, sa BYD:s europachef Isbrand Ho när företaget höll sin presskonferens på Busworld.

Det förnyade passagerarutrymmet på BYD:s stadsbuss. Foto: Ulo Maasing.

Han aviserade också att BYD snart kommer att lansera batteridrivna lastbilar på Europamarknaden och framhöll att BYD inte bara är en busstillverkare utan har ett brett spektrum av batteridrivna produkter, från gaffeltruckar och personbilar, till distributionsbilar och bussar.

På Busworld visar BYD bland annat en ny generation av sin tolvmeters stadsbuss. Designen känns igen men är ändå förnyad, fjädringen ny, belysningen i passagerarutrymmet likaså. Karossen är modulärt byggd och förstärkt i förhållande till tidigare generationer, vilket företaget framhåller påverkar såväl säkerhet som bussens livslängd positivt. Taket är i komposit vilket gör bussen lättare.

Luftkonditioneringen består av en värmepump med koldioxid som köldmedium. Batteritekniken har utvecklats och mycket mer.

Den som har följt BYD:s utveckling i Europa kan konstatera att företaget framgångsrikt har utvecklat sina bussar för att leva upp till europeiska krav. De första elbussarna i Europa imponerade inte. Finishen var föga lyckad och stora batteripaket över framhjulen gjorde mittgången smal, samtidigt som förarens sikt begränsades. Driftsäkerheten kunde också vara si och så.

Men företaget har snabbt utvecklat sina produkter för att leva upp till europeiska kunders krav. Nyligen kunde således Nobina rapportera att deras bussar från BYD under september hade mer än 99,9 procents tillgänglighet, vilket vi då rapporterade om.

Det är svårt att inte dra paralleller till hur japanska biltillverkare för ett antal årtionden sedan tog sig in på marknaderna i Nordamerika och Europa.

Yutong lanserar sin nya, eldrivna stadsbuss som har designats under överinseende av Daimlers tidigare designchef. Foto: Ulo Maasing.

Yutong
Yutong är världens största elbusstillverkare med, enligt egen uippgift, 90 000 levererade fullelektriska bussar.

Interiören på Yutongs stadsbuss U12. Foto: Ulo Maasing.

Yutong har också börjat etablera sig på den nordiska marknaden med ett 50-tal stadsbussar i Finland och Danmark. Många fler är på gång, enligt vad vi erfar.

Och även hos Yutong har man förstått betydelsen av att erbjuda produkter som lever upp till europeiska krav, inte bara när det gäller kvalitet och finish utan också när det gäller design.

Förarplatsen på Yutong U12. Foto: Ulo Maasing.

Därför engagerade Yutong våren 2018 Mathias Lenz som chefsdesigner – och nu märks resultatet. På Busworld visar Yutong sin nya, eldrivna stadsbuss U12 och det behövs inte något särskilt skarpt öga för att se att Mathias Lenz designkunnande har vägt tungt när Yutong har tagit fram U12.

Lenz har nämligen en gedigen erfarenhet av design av tunga fordon och var tidigare chefsdesigner hos Daimler där han har varit med om att ta fram välkända Setra ComfortClass liksom Mercedes-Benz Sprinter och flera av Daimlerkoncernens lastbilar. Busworld har också tilldelat Yutong U12 mässans designpris.

Det skulle förvåna oss mycket om vi inte i en nära framtid får höra om betydande framgångar för Yutong på den nordiska bussmarknaden.

På Busworld visar Yutoing även en buss för kortare turisttrafik, transfers mm. Foto: Ulo Maasing.

U12 har en kaross i komposit vilket gör bussen lättare, men Yutong har inte avslöjat vare sig vikt eller räckvidd för bussen. Komposit har dock den nackdelen att det inte alls är lika enkelt att reparera mindre karosskador som skrapningar med mera som exempelvis en aluminiumkaross. Bussen har en batterikapacitet på 423 kWh, en max motoreffekt på 2×125 kW och kan ta upp till 94 passagerare enligt tillverkaren.

U12 har också ett avancerat förarstöd som av företaget har döpts till BusEYE Pro och som har sin motsvarighet i sådana stöd hos flera stora europeiska busstillverkare.

Bland de bussar som Yutong visar på Busworld finns också en elbuss som närmast är avsedd för kortare turisttrafik, transfers och expresstrafik på linjer som inte är alltför långa. Det är Yutong ICE12, en 12,5 meter lång buss med 375 kWh batterikapacitet, motor på 215 kW samt en räckvidd på 350 km med avstängd luftkonditionering. Med AC:n på minskas räckvidden till 270 km. Laddtiden är cirka tre timmar och passagerarkapaciteten 59+1.

Självkörande
BYD och Yutong är bara två av totalt 54 kinesiska utställare på Busworld. Därmed är Kina tredje största utställarnation på mässan. Turkiet är störst med 93 utställare, sedan följer Tyskland med 78. Naturligtvis är långt ifrån alla busstillverkare, men siffrorna säger en del om Kinas framryckning på den internationella bussmarknaden.

King Long visar bland annat sin självkörande lilla buss Apollo 2.0. Foto: Ulo Maasing.

Av de kinesiska busstillverkarna finns flera på plats, exempelvis Higer och jätteföretaget CRRC, som främst tillverkar järnvägsfordon. De båda busstillverkarn King Long och Golden Dragon delar på en stor monter där också elbussar lyfts fram.

King Longs stadsbuss PEV 12 är en ”smart” buss som utnyttjar 5G-tekniken. Foto: Ulo Maasing.

Intressant är också att båda dessa företag vid sidan om stora bussar (flertalet eldrivna) också visar autonoma, självkörande, småbussar.

En av dessa är King Longs Apollo 2.0, det vill säga företagets andra generation av typen. Modellen går eller har testats i reguljär trafik i 25 städer och regioner i Kina.

Förutsättningen för de självkörande bussarna är utbyggnaden av 5G-nätet som nu på en del håll i Kina finns tillgängligt för kommersiella tillämpningar. 5G har också gjort det möjligt för King Long att utveckla en ”intelligent” stadsbuss, PEV 12, som visserligen inte körs utan förare men som hare en lång rad funktioner som tillsammans utgör grunden för autonom körning.

För PEV 12 har King Long utvecklat ett nytt chassi som med hjälp av 5G-teknologi kan erbjuda en lång rad funktioner. Bussen kan ”se” vissa hinder som föraren ännu inte kan se eftersom de exempelvis är dolda bakom ett backkrön, välja optimal hastighet i realtid, anpassa bussens färd till omgivande trafik och hur vägen är, parkera bussen smidigt med mera.

Golden Dragons självkörande buss har tio sittplatser men kan pressa in upp till 24 passagerare. Foto: Ulo Maasing.

Även Golden Dragon visar en självkörande buss, ASTAR, som företaget själv har utvecklat i samarbete med brittiska DCA Company.

Golden Dragon visar på Busworld sin eldrivna nya stadsbusserie Pivot, här som ledbuss. Foto: Ulo Maasing.

Det är en sex meter lång och 2,6 meter hög buss med tio sittplatser, men med en total kapacitet på 24 passagerare – fast då lär det bli trångt ombord.

Själva plattformen för den autonoma körningen har Golden Dragon utvecklat själv och döpt till Smartpilot.

Smartpilot kan utföra komplexa manövrer i trafik: byte av körfält, undvika fotgängare, köra om andra fordon, parkera, läsa av trafikljus och skyltar för hastighetsbegränsning med mera.

Golden Dragon visar också på mässan en ny serie fullelektriska bussar, Pivot, representerad av en tolvmetersbuss och en 18-meters ledbuss. Batterierna är litiumjärnfosfatbatterier som enligt tillverkaren har en livstid på åtminstone 6 000 laddningar.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Categorised in: Busworld, Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)