Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

I framtidens bussdepå kör bussen sig själv

Ingen bakom ratten när bussen kör till servicehallen. Första depån med autonom (självkörande) buss visades på tisdagen av Volvo Bussar och Keolis. Foto: Ulo Maasing.

Regnet vräkte ner i Göteborg på tisdagen när Volvo och bussoperatören Keolis visade sin bild av framtidens bussdepå – eller i alla fall en del av den. Där kör bussen sig själv, från uppställningsplats, till service, tvätt och laddning och tillbaka till uppställningsplatsen. Effektivare, mer ekonomiskt och säkrare, men inte ett sätt att skära ner på personal, försäkrade Daniel Högberg, depåchef för Keolis bussdepå i Partille där framtidens teknik visades upp.

Det var en normalstor stadsbuss från Volvo som körde runt på depåområdet, utan någon förare. Bussen backade ut från sin uppställningsplats bredvid andra bussar, vände, körde över depåns stora asfaltplan och till servicehallen. Där gjorde personal från Keolis en normal koll av bussen. Belysning, däck, skyltning och så vidare, precis om vanligt när en buss ska göras klar för trafik.

Sedan körde bussen autonomt vidare till tvätt. Från tvätten körde den ut på andra sidan av servicehallen, svängde höger ut på asfaltplanen och körde vidare till laddstationen. Automatiskt sänktes en pantograf ner mot busstaket, och elbussens batterier började laddas.

För oss är det här en milstolpe, förklarade Volvo Bussars vd Håkan Agnevall. Foto: Ulo Maasing.

Där, och bara där, fanns en person på förarplatsen. Denne hade en enda uppgift: att avbryta laddningen, något som annars också sker automatiskt när batterierna är fulla. Men här stod ett 50-tal besökare från branschen och såg på i hällregnet. Och att se en buss laddas under tre – fyra minuter är måttligt upphetsande. Men när laddningen avbrutits lämnades förarplatsen åter tom och bussen körde vidare, tillbaka till sin uppställningsplats.

Komplex utveckling
– För oss är det här en milstolpe. Det här är troligen världens första depå med autonom buss. Det vi ser här är ett litet steg på vägen mot nya sätt att arbeta med kollektivtrafik, sa Volvo Bussars vd Håkan Agnevall.

Daniel Högberg, depåchef, Keolis, Partille: En revolution är på gång. Foto: Ulo Maasing.

Samtidigt betonade han att autonoma fullstora bussar i stadstrafik ännu är långt borta. Utvecklingen är komplex, men går steg för steg.

Ett viktigt steg togs häromåret med VDS, Volvo Dynamic Steering. VDS är i korthet ett system som registrerar alla störningar som kommer från vägbanan, genom hjulupphängningen och in till styrväxeln på bussen. Vid störningar reagerar en elmotor och kompenserar så att bussen går dit föraren vill. Det sker 2000 gånger i sekunden. I exempelvis rondeller och tvära gathörn krävs att föraren använder minimalt med kraft.

– Nu utvecklar vi autonom körning i depå. Nästa steg kanske blir autonom BRT-trafik, sa Håkan Agnevall som beskrev Volvo som pionjärer när det gäller självkörande bussar. Företaget arbetar med utveckling av autonoma bussar både i Göteborg och i Singapore.

Säkerhet
– Det här är fantastiskt. Det är en revolution som väntar oss om tre, fyra eller fem år och som kommer att förändra mycket av arbetet i depån. Det kommer att frigöra tid för såväl dem som arbetar i depån liksom för förarna. Men det handlar inte om att göra sig av med personal utan att använda tiden till annat, exempelvis att ägna mer tid och omsorg åt att ta hand om bussarna, sa en påtagligt entusiastisk Daniel Högberg, chef för Keolis Partilledepå.

Förarplatsen på den autonoma buss som Volvo och Keolis visade. Bussen är ett utvecklingsobjekt, därför finns en instrumentering som normalt saknas i en buss. Foto: Ulo Maasing.,

Depån har cirka 110 bussar och är bas för omkring 250 förare. Varje dag görs mängder av fordonsrörelser i depån. Varje morgon går 98 bussar ut från depån. Många av dem kommer tillbaka efter morgonrusningen och ska ut igen i eftermiddagsrusningen. Sedan ska 98 bussar tillbaka in i depån sent på kvällen. Dessutom ska bussarna rangeras mellan ramp, servicehall, tvätt, tankning/laddning och så vidare.

Allt detta kräver personal, inte bara är i rörelse på depån. Det blir också många promenader för förare och depåpersonal för att hämta och lämna bussar och så vidare. Promenader som tar tid och som inte alltid är särskilt njutbara när regn eller snöslask vräker ner.

Det handlar om enorma mängder fordonsrörelser i den här depån – närmare 100 000 om året.

Daniel Högberg betonade också att autonoma bussar förbättrar säkerheten i depån. Dels elimineras de yttre skador på bussarna som ofta uppkommer i trängseln i depåer, dels ökar säkerheten för dem som arbetar där.

– Risken för att någon blir påkörd ute på asfaltplanen minskar avsevärt, även om vi hittills inte haft någon sådan olycka. Men autonoma bussar på depåområdet hjälper definitivt för att förebygga sådana olyckor.

Daniel Högberg räknar också med att autonoma bussar i depån kommer att minska fordonsskadorna med hundratusentals kronor varje år. Till det går det åt 9 000 timmar som istället skulle kunna användas till annat: service på bussarna eller att köra i trafiken med passagerare.

Jan Kihlström, vd Keolis Sverige: Depåerna är själva hjärtat i verksamheten. Där skapas förutsättningarna för trafiken. Foto: Ulo Maasing.

Stor precision
Jan Kihlström, vd för Keolis Sverige, var inne på samma linje.

– Vårt motto i Keolis är att alltid sätta passagerarna främst. Depåerna är själva hjärtat i verksamheten. Där skapas förutsättningarna för trafiken. Att utveckla verksamheten i depån är något som kommer våra resenärer till godo – och bussar som rangeras autonomt på depån gör arbetet där effektivare, framhåll Keolischefen.

– I framtiden kanske föraren kan lämna och hämta bussen vid grinden, istället för att behöva leta upp den på morgonen och köra in den på kvällen. Det är en utveckling som inte ligger särskilt långt bort i framtiden.

Jan Kihlström pekade också på en annan fördel med autonoma bussar i depåer: depåernas yta kan hållas nere med 20 – 30 procent. Det är något som är viktigt, inte minst när det handlar om depåer som är mer centralt lokaliserade i städer och där markpriserna är höga. Elektrifieringen av busstrafiken öppnar för lägen för depåer som tidigare varit otänkbara på grund av buller eller utsläpp från bussarna.

I praktiken går nämligen utvecklingen av autonoma, självkörande, bussar hand i hand med övergången till elbussar.

Att depåytan kan begränsas med självkörande bussar beror på att bussarna kör sig själva med stor precision, större än man kan förvänta sig av en förare, i synnerhet om han eller hon känner en tidspress. Människor är ju inte mer än människor.

Med stor precision kör bussen själv genom servicehallen och tvätten innan den kör ut för laddning. Foto: Volvo Bussar.

Den buss som Volvo och Keolis demonstrerade i Partille på tisdagen klarar således att köra med en precision på 20 millimeter i sidled. Bussen är utrustad med fem lidarsensorer, en i varje hörn och en på taket. Lidar är mycket mer exakt än exempelvis gps. Själva depåområdet är kartlagt i detalj så att bussen ska “veta” var den ska köra för att komma rätt. Lidarsensorerna känner av exakt var bussen befinner sig i varje ögonblick, men reagerar också på hinder som dyker upp, exempelvis en person som rör sig på depåområdet.

Den precision som en självkörande buss klarar att köra med gör också att de vanliga fordonsskadorna i depåer minskar eller elimineras helt. Och det handlar om stora pengar eftersom det just är i depåerna som många skador uppkommer

Autonoma elbussar är också energieffektiva på depån. All acceleration och alla inbromsningar är elektriska och går väldigt mjukt. Vid inbromsning återförs energi till batterierna.

För att lyckas med utvecklingen av autonoma bussar krävs ett brett samarbete mellan en rad parter, framhöll både Håkan Agnevall och Jan Kihlström. Så är också fallet med projektet i Göteborg där en rad andra aktörer som ABB (laddstationer), Västtrafik, Göteborgs stad med flera bidrar på olika sätt.

– Framtiden blir smartare om vi lär tillsamans. Och vi lär tillsammans genom att göra något tillsammans. Den snabba utveckling inom busstrafiken som vi nu ser i Göteborg hade inte varit möjlig utan ett samarbete mellan många parter, sammanfattade Malin Andersson vid Trafikkontoret i Göteborgs stad.

Här är en kort video där vi, nästan från förarplats, kan följa med när bussen backas ut från sin uppställningsplats, vänder, kör fram till servicehallen och in i denna. OBS: Videon saknar ljud därför att det var ett trettiotal passagerare ombord som alla konverserade med varandra och vi vill inte låta deras samtal bli offentliga utan deras medgivande.

Videon här nedan är producerad av Volvo Bussar och visar hur bussen kör sig själv, ut från uppställningsrampen, till service, tvätt, laddning och åter till uppställningsplatsen:

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)