Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart för 24-meters elbussar i Malmö

Idag finns i Europa endast några få busstillverkare som kan leverera eldrivna 24-metersbussar. En av dessa är Solaris som tidigare i år presenterade en 24-metersbuss som trådbuss, men som också kan fås för enbart batteridrift. Foto: Ulo Maasing.

Det är nu klart att nästa MalmöExpresslinje, linje 8, i Malmö kommer att trafikeras med 24 meter långa, dubbelledade fullelektriska bussar. Regionstyrelsen i Region Skåne beslutade på torsdagen att regionen ställer upp med en garanti på högst 270 miljoner kronor för att eventuellt ta över de totalt 24 bussar som ska trafikera MalmöExpressens linje 8 som ska starta i december 2021.

Garantin utlöses om den nuvarande operatören Nobina skulle förlora nästa trafikupphandling. Nobina kör idag stadstrafiken i Malmö och kommer också att köra den MalmöExpress som linje 8 kommer att utvecklas till. Nobinas nuvarande avtal löpertill 2024, mnen kan komma att förlängas till juni 2027.

Även Schweiziska Hess har 24-meters batteribussar på sitt program., Just nu levereras ett antal till BRT-linjen i franska Nantes. Foto: Hess.

Trafiken ska köras med 24-metersbussar som laddas på ändhållplatserna. Nobina svarar för investeringen i de nya dubbelledbussarna.

Syftet med garantin är att säkra investeringen i de nya bussarna och att regionen vid ett eventuellt byte av operatör för över bussarna till den nya operatören, antingen genom att regionen behåller bussafrna och leasar ut dem, eller genom att ägandet övergår till en framtida, vinnande anbudsgivare.

Det slutliga avgörandet om garantin fattas av regionfullmäktige.

Idag finns i Europa endast några få busstillverkare som kan leverera 24-meters, dubbelledade fullelektriska bussar.

Van Hools 24-meters biogashybrider rullar redan på MalmöExpressen linje 5, men kan också fås i fullelektriskt utförande. Schweiziska Hess levererr just ju ett antal 24-metgers elbussar itll den franska staden Nantes. Polska Solaris lanserade nyligen en 24-meters, dubbelledad trådbuss som också kan fås för ren batteridrift. Även spanska Irizar har en 24-meters elbuss för BRT-trafik på sitt program.Kinesiska BYD presenterade i våras en prototyp till 24-meters batteribuss, men såvitt bekant är bussen ännu inte i produktion.

Nytt liv åt batterier
Samtidigt planerar Skånetrafiken att i kommande trafikupphandlingar föra in hållbarhetskrav på de battrerier som används i elbussarna.

– Vi ser exempelvis på hur stor miljöpåverkan batterierna har under sin livscykel och vilka risker det finns med batteritillverkningen utifrån ett socialt perspektiv, säger Iris Rehnström, miljö- och hållbarhetsansvarig på Skånetrafiken.

För att få veta mer om batteriernas produktion och hållbarhet har Skånetrafiken tagit ett initiativ för att få veta mer om frågorna. Inom ramen för detta initiativ har Lunds tekniska högskola (LTH), IVL Svenska Miljöinstitutet och Rädda Barnen nu tagit fram var sin rapport.

– Tack vare rapporterna vet vi till exempel att brytning av kobolt till batterierna förorenar närmiljön, att det i vissa gruvor förekommer barnarbete, att den största klimatpåverkan uppstår via energianvändning i produktionen och att batterierna behöver vårdas för att de ska hålla så länge som möjligt, säger Iris Rehnström.

– Batterier kan till exempel inte längre användas i bussar när deras laddningskapacitet gått ner till 80 procent. Istället skulle batterierna kunna användas för att lagra energi som har producerats via till exempel solceller på depåtak, säger Iris Rehnström.

Redan förra året invigdes ett projekt i Göteborg där en av Riksbyggens bostadsrättsföreningar, Viva, använder batterier från bussarna på elbusslinje 55 i staden för att lagra solenergi. I projektet, som du kan läsa mer om genom att klicka här, samarbetar bland andra Volvo Bussar, Göteborg Energi, Riksbyggen och Johanneberg Science Park.

Nyligen presenterade den spanska busstillverkaren Irizar tillsamnmnans med ett annat spanskt företag, Ibil, ett samarbete för att ge batterier från Irizars elbussar ett långt, andra liv. När batterierna har gjort sitt i elbussarna ska de användas för lagring av elektricitet på de laddstationer för elbilar och andra elfordon som Ibil nu etablerar på oljebolaget Repsols bensinmackar över hela Spanien. Om det kan du läsa mer här.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)