
Kollektivtrafiken i landet hotas av en miljardsmäll om inte regeringen tuffar till sig i EU. Foto: Ulo Maasing.
Busstrafiken i Sverige hotas av en miljardsmäll. Eller så hotas klimatet av kraftigt ökade utsläpp från busstrafiken. Valet står mellan pest och kolera. Orsaken: ett svagt agerande i EU av regeringen när det gäller beskattningen av biodrivmedel. För MP+S tycks klimatet och kollektivtrafiken vara mindre viktigt än vad snuset en gång var.
När Sverige 1995 blev medlem i EU drev den svenska regeringen igenom ett undantag från EU:s lagstiftning. Regeringen tog strid för det svenska snuset och fick igenom ett undantag från det snusförbud som EU hade infört några år tidigare. Till skillnad från invånare i andra EU-länder är följaktligen svenskarna fria att köpa och sälja snus, men bara här hemma.
Mindre kämpaglad är dagens MP+S-regering när det gäller kollektivtrafiken och klimatet. Det är till att välja sina strider…
EU-kommissionen är nämligen på väg att avskaffa skatteundantaget för rena och höginblandade biodrivmedel från den 1 januari 2021. Det skulle innebära en miljardsmäll för kollektivtrafiken. Literpriset på biodrivmedel skulle i ett slag höjas med 35 procent. Det blir 4 – 6,50 per liter.
Miljardökning
Svensk Kollektivtrafik har räknat ut att om EU förbjuder det svenska skatteundantaget för biodrivmedel kommer det att innebära att kostnaderna för den upphandlade busstrafiken i ett slag ökar med en miljard(!) kronor på årsbasis. Ungefär hälften av kostnadsökningen drabbar Storstockholm.

Det är dags för regeringen att slå näven i bordet i EU-kommissionens högkvarter i Bryssel. Foto: Ulo Maasing.
90 procent av den upphandlade busstrafiken i Sverige körs idag på icke fossila drivmedel.
Till det kommer att en mycket stor del av turist- och beställningstrafiken med buss också körs på biodrivmedel som i sig är dyrare än fossil diesel. Det beror på att landets bussföretag frivilligt och på eget initiativ har tagit ett ansvar för miljö och klimat. Svensk bussnäring är med råge ledande i Europa när det gäller klimatarbetet. Det vore trevligt om regeringen höll den om ryggen för detta.
Alternativet till en radikalt dyrare kollektivtrafik är att bussarna (och en hel del annan nyttotrafik) återgår till att köra på fossil diesel. Eller att busstrafiken skärs ner. Eller att biljettpriser och eller skattestöd till kollektivtrafiken måste höjas. Det innebär helt enkelt mindre kollektivtrafik för pengarna. Det är en utveckling där det bara finns förlorare.
Så skulle det inte behöva vara, men det förutsätter att regeringen slår näven i bordet och gör klart för EU att biodrivmedel även i framtiden ska vara skattebefriade i Sverige.
Whisky och mjölk
Regeringen skulle kunna göra som dess franska kollegor. Frankrike använder sig av Energiskattedirektivets 16:e stycke. Där slås det fast att ett EU-land har rätt att sätta olika skattesatser på olika drivmedel. Att ha lägre skatt på biodrivmedel innebär alltså inte någon nersättning av bensin- eller dieselskatten. Istället är det en helt separat skatt. Som sådan är den inte att betrakta som statsstöd och behöver följaktligen inte heller godkännas av EU.
Om regeringen faller till föga för resonemanget att lägre skatt på biodrivmedel ska betraktas som statsstöd och kräver EU:s godkännande bör landets mjölkbönder bäva. Både whisky och mjölk är ju drycker. Och att inte beskatta mjölk, men att lägga hög skatt på whisky skulle ju vara ett häftigt statsstöd till mjölkbönderna. I alla fall enligt den logik som regeringen tycks falla till föga för.
Belgien lär för övrigt vara på väg att göra som Frankrike.
På samma sätt skulle regeringen kunna avskaffa straffskatten på elbussar där man också skyller på EU. Därför beskattas el till elbussar rejält, medan el till spårtrafik och trådbussar är skattefri. Till och med EU har signalerat att Sverige övertolkar regelverket.
Men när det gäller kollektivtrafik och klimat tycks regeringen sakna det jävlaranamma som den en gång hade när det gäller snuset. Trots att ett miljöparti sitter i regeringsställning…
U.M.
Lämna ett svar