Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

USA stoppar kinesiska bussar

En elbuss från BYD på Indianapolis´ nyöppnade BRT-linje. Foto: BYD.

USA:s kongress förbjuder federalt stöd till inköp av bussar och tåg från företag som har kinesiska ägare. Trafikföretag, städer och regioner som vill köpa kinesiskt får klara finansieringen på egen hand, utan de avsevärda stöd som annars kommunikations-departementet i Washington bidrar med. I praktiken innebär det att städer och delstater hindras från att köpa bussar och järnvägsfordon från kinesiskägda företag. Därmed har det förslag vi tidigare rapporterat om nu blivit verklighet.

För en månad sedan tog kinesiska BYD, med fabrik även i Kalifornien, hem USA:s hittills största elbussorder om 130 batteribussar till Los Angeles. Totalt har BYD sålt mer än 350 elbussar i USA.

Ett annat kinesiskt storföretag, CRRC, har tagit hem flera stororder på tunnelbane- och pendeltågsvagnar till Chicago, Boston, Los Angeles och Philadelphia. CRRC tillverkar också bussar, men har ännu inte sålt några i USA eller Europa. Det totalta ordervärdet för t-bane- och pendeltågsvagnar i USA bedöms till 2,7 miljarder dollar, drygt 25 miljarder SEK.

Men nu har alltså politiker från båda de stora partierna i Wahington, demnokrter och republikaner, tröttnat på de kinesiska framgångarna. Kritiker av de kinesiska företagen hävdar att deras framgångar i USA beror på att de har erbjudit kraftigt lägre priser än konkurrenterna. Enligt en amerikansk intresseorganisation inom spårtrafik, Rail Security Alliance, vann således CRRC konkurrensen om tunnelbanetåg till Boston med ett bud som låg 22 procent under närmaste konkurrent.

I första hand riktar sig restriktionerna mot kinesiska företag som helt eller delvis är statligt ägda. Men även privata företag som BYD riskerar att drabbas av den nya lagstiftningen som dock inte träder ikraft förrän om två år.

BYD-kritiker hävdar att företaget har lyckats etablera sig i USA, dels genom betydande subventioner i Kina när det gäller tillverkning av bussar och sedan subventioner i USA som gör det möjligt för stäöder och delstater att köpa bussarna.

BYD, å sin sida, hävdar att den nya lagstiftningen är ett resultat av en desinformationskampanj från särintressen som vill krossa konkurrensen inom elbussmarknaden. Samtidigt minskas enligt BYD amerikansk konkurrenskraft och hotas hundratals amerikanska jobb, likaså kampen mot klimatförändringar.

En del politiker, både demokrater och republikaner har också hävdat att de kinesiska bussarna och tågen är ett säkerhetgsproblem för USA. Kameror i bussarna liksom hemlig utrustning för positionering kan exempelvis exempelvis användas för att sända information till den kinesiska regeringen, anser de.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)