Skånetrafiken och bussoperatören Nobina gör nästa år en storsatsning på elbussar i Malmö. 80 nya elbussar sätts i trafik i staden sommaren 2021 – 60 batteridrivna ledbussar från Volvo och 20 tolvmeters elbussar från MAN som därmed debuterar på den svenska marknaden. I december nästa år kommer sedan nästa stora elbussatsning i Malmö med dubbelledade bussar på linje 8, den nya MalmöExpresslinjen.

I den stora elbussatsningen i Malmö ingår också 20 MAN Lion´s City E, de första elbussarna från MAN i Sverige. Foto: Ulo Maasing.
Den storsatsning som Skånetrafiken och Nobina presenterade på fredagen är resultatet av att Skånetrafiken nyligen avslutade sin upphandling av stadstrafik i Malmö där Nobina fick i fortsatt uppdrag att köra trafiken.
– Det här är ett väldigt viktigt avtal som gäller ungefär hälften av stadsbusstrafiken i Malmö. Stadsbussarna i Malmö svarar för 27 procent av alla resor som görs med Skånetrafiken. Vi får nu nya bussar till den här trafiken, en hållbarare trafik, 20 procent större kapacitet men till samma pris som tidigare, säger Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson till Bussmagasinet.
Totalt handlar det om 80 rena elbussar som kompletterar de elbussar som redan idag trafikerar linje 7, samt de dubbelledade elhybriderna som trafikerar linje 5 MalmöExpressen. Trafikstarten är i juni 2021 och efter avtalstiden på tre år finns ytterligare tre optionsår.
Satsningen på elbussar innebär också att Skånetrafiken tar ytterligare ett steg mot en hållbar och tyst kollektivtrafik. Sedan 2018 körs alla bussar i Skånetrafikens regi med 100 procent förnybara bränslen.
60 av de bussar som Nobina sätter in i Malmö är batterielektriska ledbussar från Volvo, medan 20 av bussarna blir normalstora, tolv meter långa elbussar av modell MAN Lion´s City E. För MAN innebär det att man nu har fått sin första svenska elbussorder.
Samtliga bussar blir depåladdade.
– I upphandlingen har Skånetrafiken ställt funktionskrav och alltså inte styrt de tekniska lösningarna, säger Henrik Dagnäs, vd för Nobina Sverige.
– Som operatör ser vi sambandet mellan depåladdning och effektivitet. Förarkostnaden är j den stora kostnaden i kollektivtrafiken, och att ha förare som får vänta medan bussen laddas är inte effektivt.
Utmaningar
– Det är en fördel för oss att vi sedan ett drygt år kör elbussar på linje 7 i Malmö. Det har gett oss värdefulla erfarenheter. Men nu ska alla våra medarbetare i Malmö utbildas för att arbeta med elbussar. Det är ett omfattande arbete, säger Henrik Dagnäs.
Nobina ansvarar inte bara för själva bussarna utan också för laddinfrastrukturen och för att säkra elförsörjningen till laddningen.
– En utmaning med elbussar är själva batterierna, konstaterar Iris Rehnström, hållbarhetsansvarig vid Skånetrafiken.
– Spårbarheten och och sociala aspekter som eventuellt barnarbete är viktiga frågor som vi arbetar med och ställer krav på. Även återanvändningen av batterierna är viktig. När de har förlorat 80 procent av sin kapacitet kan de inte längre användas i bussarna, men både vi och Nobina ser på lösningar för att återanvända batterierna.
– Några möjligheter är exempelvis energilagring i depåer för att kapa efterfrågetoppar på el eller i kombination med solceller.
Flera busstillverkare, bland andra Solaris och Yutong, börjar nu lansera 15-meters batteribussar för regionaltrafik.
– Vi öppnar också för batteribussar i den regionala trafiken, kommenterar Iris Rehnström.
– För snart ett år sedan började vi köra elbussar i Malmö på linje 7. Att vi nu får förtroendet av Skånetrafiken att tillsammans fortsätta utvecklingen och omställningen av kollektivtrafiken, men denna tydliga satsning på elbuss är otroligt rolig. En effektiv, bekväm och hållbar kollektivtrafik kommer att vara en avgörande del av Malmös och hela Skånes utveckling, säger Henrik Dagnäs.
De eldrivna högkapacitetsbussar som beställts av Nobina i Malmö är av modellen Volvo 7900 Electric Articulated, som lanserades hösten 2019.
– Det är oerhört glädjande att vi fått ytterligare en stor order på elbussar. På kort tid har har vi fått beställningar på 220 elbussar till två av Sverige största städer. Det visar att elbussar redan idag är en lösning för städer som vi ha en långsiktig hållbar kollektivtrafik som på ett konkret sätt förbättrar miljön. Elektromobiltitet skapar också helt nya möjligheter för stadsplanering och ökar flexibilteten för städer som vill ta kollektivtrafiken närmare sina medborgare, säger Håkan Agnevall, vd på Volvo Bussar.
Leveransen av de 60 elbusssarna från Volvo kommer att påbörjas i januari 2021 och alla bussar kommer att vara levererade i april samma år. Bussarna kommer bland annat att trafikera linje 5 och 7 i Malmö.
”Stadsbussarna i Malmö svarar för 276 procent av alla resor som görs med Skånetrafiken”
Nja…