Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

En verklig höjdare från Volvo

Volvo lanserar nu sin dubbeldäckare 9700 DD med primärt sikte på den upphandlade, regionala expressbusstrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Volvo Bussar introducerar nu sin första dubbeldäckare på den nordiska marknaden – Volvo 9700 DD. Siktet är just nu inställt på upphandlad trafik, alltså regionala expressbusslinjer. Därmed satsar Volvo på en utpräglad nischmarknad som man tidigare inte varit inne på. Men företaget menar att dubbeldäckaren kan öppna dörrar också för Volvos övriga modeller. Vi har fått en förhandstitt på det som är Volvos största nyhet på ett antal år. Och 9700 DD är en behaglig bekantskap, inte minst för resenärerna.

Volvo 9700 DD lanseras två år efter introduktionen av långfärdsbussarna 9900 och 9700.

– Med Volvo 9700 DD kan vi nu erbjuda våra kunder ett komplett utbud av turist-, linje- och expressbussar med premiumegenskaper, säger Niklas Orre, Vice President, Coach Sales vid Volvo Bussar. 

Det dröjer inte länge innan Volvos nya dubbeldäckare är i trafik på de svenska vägarna. Volvo vill inte avslöja hur många bussar man har på order. Men minst två svenska kunder har beställt bussen på ritning, innan den ens fanns i sinnevärlden. Det är Connect Bus som ska sätta in den i sjuhäradstrafiken samt Isaksson Karlsson för företagets trafik åt JLT, Jönköpings Länstrafik, på linjen Värnamo – Jönköping. Antalet bussar till respektive företag är en information som Volvo än så länge behåller för sig själv.

En verklig höjdare. 9700 DD är 4,25 meter hög. Varken på nedre eller övre planet känns takhöjden för låg för för normallångt personer. Foto: Ulo Maasing.

– Vi siktar nu i första hand på den upphandlade, regionala expressbusstrafiken. Sedan får vi se om vi kommer med dubbeldäckare också för annan trafik, säger Jonas Pettersson. Åtminstone till en början siktar Volvo också på den nordiska marknaden med 9700 DD, säger Volvo Bussars försäljningschef för södra Sverige.

Lockar
Det som lockar Volvo är de närmaste årens stora volymer busstrafik som ska upphandlas av de regionala kollektivtrafikmyndig-heterna. I flera regioner gäller upphandlingarna också regionala expresslinjer med dubbeldäckare. Det gäller bland annat Östergötland, Norrlandskusten, Linje 100 i Västra Götaland och regiontrafik i Uppland.

De konventionella backspeglarna har ersatts med digitala. Foto: Ulo Maasing.

Även X-trafik och Skånetrafiken har många dubbeldäckare på de regionala linjerna.

De dubbeldäckare som idag går i regiontrafik i Sverige är levererade av utländska busstillverkare som Van Hool, Beulas eller Setra om än ibland på chassier från Scania.

Totalt finns idag cirka 375 dubbeldäckare i Sverige. Av dessa går 250 i expresstrafik, 90 i turist- och beställningstrafik, 15 som sightseeingbussar och 20 som turnébussar eller liknande. Det är således en nischmarknad som Volvo nu ger sig in på. Men det handlar inte bara om att ta upp konkurrensen om denna. Volvo ser sin entré på dubbeldäckarmarknaden i ett bredare perspektiv.

Förarplatsen är rymlig och välplanerad. Även en lång förare har gott om utrymme. Foto: Ulo Maasing.

– Många företag vill helst ha en leverantör av bussar, både enplansbussar och dubbeldäckare. I och med att vi nu breddar vårt produktsortiment tror vi att vi kommer att få nya marknadsmöjligheter även när det gäller andra bussar än dubbeldäckare, säger Jonas Pettersson.

Den buss vi har tittat på ska gå till Isaksson Karlsson i Vaggeryd, även om det just nu inte syns på det yttre. Men innan leverans ska bussen lackas i JLT:s färger. Som visningsbuss är den läckert lackerad i en rödbrun färg som gör att bussen verkligen syns, oavsett bakgrund. Däremot är interiören utformad enligt JLT:s krav när det gäller stolar, stolsklädsel, tillgänglighet för funktionsnedsatta med mera.

Vi har själva inte provkört bussen, men hänvisar gärna till en provkörningsvideo som Magne Håheim på vår norska tidningskollega bussmagasinet.no har gjort. Du hittar videon på deras youtubekanal om du klickar här.

På vänster sida på nedre planet ligger toaletten, bredvid den bakre trappan och i golvhöjd vilket gör den mycket lättillgänglig. Foto: Ulo Maasing.

Bred trappa
9700 DD är en lågentrébuss med nigning, antingen för hela bussen eller endast vid framdörren. Förarplatsen är rymlig och placerad på en plattform vilket gör att föraren kommer upp lite och får bättre sikt. Alla reglage är bekväma att nå. Yttre backspeglar saknas, istället har bussen digitala backspeglar som nu kommer på bred front på marknaden. Den som besökte Busworld i Bryssel i höstas kunde exempelvis inte hitta särskilt många bussar utan sådana.

9700 DD kan också utrustas med kameror som gör det möjligt för föraren att hålla koll 360 grader runt bussen utan några döda vinklar.

 Genom att bussen är uppkopplad kan bussoperatören få bättre kontroll över hur bussen körs och också planera service på mest effektiva sätt. Den är också utrustad med Volvos  Zone Management som gör att operatören via dator kan styra hastigheten i känsliga områden. Det förbättrar både säkerhet och bränslekonsumtion. 

Väsellådan är Volvos egen I-shiftAT2412F och motorn Volvo D11K på 460 hästkrafter som kan köras på såväl diesel som HVO och biodiesel. Från Volvo lyfter man också fram bussens bränsleeffektivitet.

– Det här är troligen den mest bränsleeffektiva dubbeldäckaren på marknaden idag, säger produktchefen Michele Ferrara.

En behagligt bred och luftig trappa som är placerad omedelbart bakom framdörren leder upp till övre planet. På det nedre planet är stolarna på vänster sida placerade på en podester. Bakom sista stolsraden finns för övrigt plats för en normalstor resväska.

Toalettdörren är bred – men kan en rullstolsburen person ta sig in? Foto: Ulo Maasing.

Dessutom finns bagagehyllor med individuella läslampor för passagerarna samt ett bagageutrymme på upp till 7,5 kubikmeter, beroende på vilken busslängd kunden väljer. 9700 DD kan fås från 13 till 14,8 meters längd. Den buss vi tittade på är 14,36 meter lång.

Bakom den sista stolsraden på vänster sida finns toaletten som är placerad i nivå med golvet. Det gör den lättillgänglig även för den som inte är så smidig eller har svårt att röra sig. En klar fördel, inte minst därför att äldre personer och rörelsenedsatta ju knappast väljer att resa på övervåningen.

På bussens högra sida finns bakom den första trappan finns sittplatser och en sittgrupp med bord. Mellan denna och bakdörren (som egentligen mer är en mittdörr) finns plats för rullstol. Även den platsen ligger bra till i förhållande till toaletten, men det är tveksamt om en rullstolsburen person själv kan ta sig in på toa utan hjälp.

Omedelbart bakom den bakre dörren finns den andra trappan till det övre planet. Den känns dock inte lika rymlig som den främre.

Ljus och luftig
Även om den nedre våningen ingalunda känns instängd är det en glad överraskning för resenären att komma upp till den övre som är slående ljus och luftig, även om vi kan ha synpunkter på den färgsättning på textilier och annat som slutkunden Jönköpings Länstrafik har valt.

Övre planet har en behaglig takhöjd som gör att interiören känns luftig, samtidigt som en medellång person kan gå helt rak. Bagagehyllorna är slutna och alla sittplatser har individuella läslampor. Naturligtvis finns även USB-uttag. Foto: Ulo Maasing.

Takhöjden är bra utan några balkar som passageraren riskerar att slå huvudet i. Sittkomforten är också mycket bra, i synnerhet med tanke på att det här inte är någon långfärdsbuss utan en buss för kollektivtrafik.

 Bussen är utrustad med Volvos egendesignade ergonomiskt utformade passagerarstolar och ett klimatsystem med separata zoner för passagerare och förare. 

Som mest kan 9700 DD ha 96 platser i 14,8-metersversion, men den buss vi tittade på har 77 platser.

Chassierna tillverkas i Volvos bussfabrik i Borås. Här är ett dubbelcäkarchassi klart för att skeppas iväg till Carrus Delta i Finland. Foto: Ulo Maasing.

När vi provåkte 9700 DD som passagerare var intrycket mycket positivt. Bussen kändes stadigare på vägen än de flesta andra dubbeldäckare vi provat, även i kurvor i relativt hög fart.

Serieproduktionen av 9700 DD började i ganska liten skala i slutet av förra året. Liksom för andra Volvobussar sker chassitillverkningen i Volvos bussfabrik i Borås. Därifrån transporteras chassierna för karosserna till Carrus Delta i Lundo, öster om Åbo i Finland. Sedan tidigare producerar Carrus Delta 9700 S, H och HD och numera även DD. Carrus är för övrigt något av specialister på att tillverka specialbussar som VIP-bussar och ambulansbussar.

99700 DD har stålkaross med front och bakparti i kompositmaterial.

Chassit till 9700 DD är inte nyutvecklat, utan i praktiken en kombination av två chassiers med det främre partiet från ett chassi och resten från ett annat. Bussen har många av Volvos säkerhetssystem som elektroniskt styrda bromsar, elektroniskt stabiliseringsystem och antisladdreglering. Som stöd till föraren finns dessutom uppmärksamhetsassistans, körfältsassistans och kollisionsvarning med nödbromsning. 

Förvånansvärt nog har däremot inte 9700 DD VDS, Volvo Dynamic Steering, trots att Volvo de senaste åren har slagit mycket på trumman för detta. Förklaringen är enligt Volvorepresentanter vi talade med, att VDS-systemet helt enkelt inte får plats i 9700 DD för närvarande.

Några tekniska data för Volvo 9700 DD:
Längd: 13 – 14,8 m
Höjd: 4,25 m
Hjulbas: 5,36 – 7,16 m
Främre överhäng: 2,81 m
Bakre överhäng: 3,43 m
Bruttovikt: 26,5 ton
Passagerarkapacitet: Max 96 pers
Motor, Volvo D11K, 6 cylindrar
Effekt: 460 hk
Bränsletank: 2×205, 3×205, 4×205 liter
AdBluetank: 64 liter
Växellåda: Volvo I-shift AT2412F

Här nedan hittar du ytterligare några bilder på Volvo 9700 DD:

Volvo 9700 DD har ett elegant utseende, även om Volvo har gett det ett extra lyft med lackeringen på visningsbussen. Foto: Ulo Maasing.

Vid bakdörren finns rullstolsrampen. Foto: Ulo Maasing.

Högersidan, sedd snett bakifrån. Foto: Ulo Maasing.

På visningsbussen, som ska gå i trafik för Jönköpings Läns Trafik (JLT) finns två barnstolar från Sitsafe. Foto: Ulo Maasing.

Toaletten är prydlig men känns inte helt handikappanpassad. Foto: Ulo Maasing.

Utsikt bakåt. Foto: Ulo Maasing.

Chassierna tillverkas i Volvos fabrik i Borås. Här ett 9700 DD-chassi sett bakifrån. Foto: Ulo Maasing.

Den 4,25 meter höga bussen känns mycket stadig på vägen. Foto: Ulo Maasing.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)