
Västsvenska storföretag samarbetar för att få sina medarbetare att åka mer kollektivt, cykla eller gå. Foto: Thomas Harrysson.
Fjorton av de största företagen i Västsverige inleder tillsammans med Västsvenska Handelskammaren ett unikt samarbete med Västtrafik och Västra Götalandsregionen för att öka det hållbara resandet. Syftet är att stimulera fler gav företagens medarbetare att åka kollektivt, cykla eller gå. Namnet på samarbetet blir En ren vana.
Några av fördelarna för företagen är att det är ekonomiskt lönsamt, bidrar till färre sjukskrivningar och stärker företagens hållbarhetsprofil.
Att fjorton av regionens största företag har beslutat sig för att sätta den här frågan högre upp på agendan är oerhört positivt för samhället i stort. När fler går, cyklar eller åker kollektivt minskar utsläppen, trängseln på vägarna avtar och staden blir mer attraktiv att vistas i, säger Lars Backström, vd för Västtrafik.
I projektet deltar AB Volvo, Essity, SKF, AstraZeneca, Saab, AFRY (ÅF), Nordea, NCC, SEB, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, RUAG Space, Platzer, Skanska och Handelsbanken.
Satsningen är anpassad individuellt för varje företag. De medverkande företagen får möjlighet att göra en resvaneundersökning, får analyser, stöttning och rådgivning, och ett nätverk att utbyta erfarenheter i. Företagen sätter egna mål och tar själva fram sin handlingsplan.
– Genom samarbetet skapar vi en unik plattform för näringslivet att samverka och inspirera varandra, samtidigt som vi kan gå in och stötta med våra verktyg, säger Sara Persson, teamledare Hållbart Resande Väst, Västra Götalandsregionen.
– Västsverige växer och Göteborg är på väg att bli en storstad. Alla kan inte ändra sina resvanor men om Göteborg ska vara attraktivt och framkomligt även i framtiden måste många göra det, och här näringslivet kan hjälpa till. Dels genom tekniska innovationer inom transportområdet där västsvenska bolag är världsledande, dels genom att underlätta för medarbetarna att resa hållbart till arbetet, säger Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé.
– Att ha en stark hållbarhetsprofil är på väg att bli en hygienfaktor för företag som vill behålla personal och attrahera ny kompetens. Dessutom blir personalen friskare om de går, cyklar och åker mer kollektivt.
Lämna ett svar