Regeringens besked (klicka här) att man hos EU-kommissionen ska ansöka om en förlängning av HVO och andra flytande biodrivmedel är en öppning, men osäkerheten om framtiden finns kvar. Det anser Svebio, Svenska Bioenergiföreningen. ”Ett mycket bra besked”, anser Transportföretagen där Sveriges Bussföretag ingår. Svensk Kollektivtrafik anser att regeringens ansökan är ett stort steg framåt.
– Det här är en fråga vi arbetat med länge – om våra medlemsföretag fortsatt ska kunna minska sina utsläpp med den omställning biodrivmedel innebär, är skattelättnaden en avgörande faktor. Tack vare biodrivmedlet tankar 90 procent av alla bussar i den upphandlade trafiken fossilfritt, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
EU-kommissionen ska nu besluta i frågan, men regeringen har fört konstruktiva samtal med EU-kommissionen de senaste månaderna och bedömer att det finns goda förutsättningar att få till en förlängning.
– Det är ett mycket bra besked vi nåtts av i dag och som vi hoppas går hela vägen genom EU nu. Efterfrågan på biodrivmedel är hög och tillverkning, utveckling och produktion kan bli en svensk paradgren. Då gäller det att det ges långsiktiga och stabila förutsättningar för nödvändiga investeringar, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen.
– Det kan ge bussbolagen, åkerierna och enskilda bilister som tankar E85, rapsdiesel och HVO100 en respit på ett år. Men det behövs mer långsiktiga besked för att ge marknaden trygghet för investeringar i nya fordon. Beskedet från regeringen är ändå en första öppning i en situation av låst EU-juridik och en bekräftelse på att biodrivmedel är en långsiktig lösning, säger Gustav Melin, vd i Svebio, som en kommentar till att regeringen vänder sig till EU-kommissionen för att få rätt att skattebefria rena och högblandade biodrivmedel under ett år.
– Den svenska regeringen har vårt fulla stöd för det fortsatta arbetet med att påverka EU-kommissionen, så att Sveriges omfattande användning av rena och högblandade biodrivmedel inte drabbas av en skattechock.
Gustav Melin säger också att det nu behövs en bred opinionsbildning för att ändra synen på grödebaserade biodrivmedel.
– Europas bönder kan bidra storskaligt till EU:s gröna giv och framtida klimatneutralitet om de får möjlighet att odla energigrödor på sina åkrar. Det är orimligt att lägga sådana restriktioner när vi samtidigt har överskott på odlingsmark i Europa. Här kan alla Sveriges politiker göra en insats, säger han.
Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik välkomnar regeringens ansökan.
– Vi har under lång tid kämpat för att undantaget ska behållas. Regeringens ansökan om de två undantagen är därför en mycket positiv nyhet för kollektivtrafikbranschen. Vi är glada att regeringen tagit det här steget och att de bedömer att det kommer att accepteras av EU. Det här ger också Sverige tid att formulera sin ståndpunkt när det gäller revideringen av statsstödsreglerna som enligt plan ska börja gälla 1 jan 2022, kommenterar Mattias Adell, Svensk Kollektivtrafik.
– Nu är det viktigt att vi följer upp detta och fortsätter att driva processen framåt.
Lämna ett svar