I en stor del av landet har de ansvariga för kollektivtrafiken under den senaste månaden beslutat att stänga framdörren på bussarna. Men smittskydd måste gälla både förare och resenärer och stängda framdörrar gör att fler personer utsätts för smittorisk. Det skriver branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik i ett brev till bland andra Arbetsmiljöverket och regeringen. Där klagar organisationen också på att Arbetsmiljöverket har kommit med olika besked om hur bussförarna kan skyddas: genom stängda framdörrar eller en plexiglasskärm vid förarplatsen.
I brevet frågar Svensk Kollektivtrafiks vd Helena Leufstadius på vilket sätt en stängning av framdörr ger ett bättre smittskydd för förare än exempelvis en plexiglasskärm vid förarplatsen.
– Vi blir oroade när vi får signaler om att Arbetsmiljöverket överväger ett nationellt förbud mot av- och påstigning via framdörrarna. Detta kommer snarare att öka trängseln och därmed smittorisken både på bussen och vid hållplatsen, säger Helena Leufstadius.
”Om framdörren ska hållas stängd för påstigning ökar trängseln för resenärerna, både på bussen och vid hållplatsen då av- och påstigande kommer att mötas och ibland trängas i en dörr. Därmed torde fler personer utsättas för smittorisk än om påstigning sker genom en dörr och avstigning genom en
annan. Kollektivtrafiken har fått ett tydligt uppdrag från infrastrukturminister Tomas Eneroth, som innebär att vi ska minska trängseln och säkerställa att resenärer håller avstånd. Ett nationellt förbud mot påstigning i framdörr går stick i stäv med detta uppdrag”, skriver Svensk Kollektivtrafik bland annat.
Där pekar man också på att Folkhälsomyndigheten anser att en plexiglasskärm vid förarplatsen utgör ett godtagbart smittskydd.
Klicka här för att läsa Svensk Kollektivtrafiks brev till Arbetsmiljöverket och regeringen.
En kommentar med tanke på vad som skett i London efter att över 20 Brittiska Förare avlidit av Corona viruset. Där har förarna suttit bakom skyddsglas samt de främre sätena varit avspärrade men man har använt framdörren. Nu har transportmyndigheten i London bestämt att framdörren får ej användas för av- eller påstigning längre. Nu ser man över om det skall rekommenderas med ansiktsmask för bussförarna också. Allt enligt TT idag! Slutsatsen om detta stämmer är att ett skyddsglas inte ger ett fullgott skydd. Det bästa vore nog att även skyddsglas monteras här i Sverige samt. ett svartgult band tvärs över golvet bakom förar båset räcker för att visa att det är avspärrat område för passagerare. Bandet kan lätt forceras om en utrymning behöver göras genom framdörren som faktiskt även är en nöd utgång.
Åter igen visar arbetsgivarsidan att det inte är förarna man värnar om i första hand utan resenärerna och biljettintäkterna, det här med stängda framdörrar är ju faktiskt tänkt att skydda förarna från att bli smittade av resenärerna och det är just det som Arbetsmiljöverket är till för, att värna om förarnas liv och hälsa och inte resenärernas och inte heller hur den ekonomiska biten om biljettintäkter ska lösas. Har själv kört buss med både plexiglas och stängda framdörrar och plexiglaset är inte alls lika effektivt som stängda framdörrar, då plexiglaset inte går förbi biljettmaskinen i våra bussar så kan resenärerna sträcka fram huvudet framför plexiglaset (vilket hände flera gånger när jag körde) och då blir ju plexiglaset värdelöst, så det enda som fungerar effektivt just nu är stängda framdörrar.