Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svensk Kollektivtrafik: ”Svårt begränsa antalet resenärer i fordonen”

Helena Leufstadius, Svensk Kollektivtrafik: Svårt begränsa antalet resenärer per fordon. Foto: Svensk Kollektivtrafik.

De allmänna råd för kollektivtrafiken som Folkhälsomyndigheten nu tagit fram, och som presenterades på en presskonferens tidigare på onsdagen (klicka här) ger alla en gemensam utgångspunkt att arbeta utifrån, kommenterar branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik som organiserar de kollektivtrafik-myndigheter som upphandlar kollektivtrafik. Dock ser man svårigheter att begränsa antalet resenärer per buss, något som görs både i Danmark och Norge.

– Riktlinjerna gör det lättare, både för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, operatörerna och resenärerna, kommenterar Svensk Kollektivtrafiks vd Helena Leufstadius.

– Däremot ser vi svårigheter med punkten att begränsa antalet resenärer i fordon och hur detta praktiskt ska gå att genomföra för våra medlemmar.

Problemet har dock lösts i andra nordiska länder.

Redan den 12 mars kunde bussmagasinet.se dock rapportera att flera trafikhuvudmän i Danmark (klicka här) praktiskt har genomfört just sådana begränsningar som Svensk Kollektivtrafik ser som svåra att genomföra.

Midtttrafik tillåter endast så många resenärer som det finns sittplatser till, Movia i Köpenhamnsregionen har utfärdat direktiv till operatörerna att inte släppa ombord mer än cirka hälften av bussarnas kapacitet. Även Fynbus utnyttjar endast hälften av bussarnas kapacitet., Sydtrafik begränsar också antalet passagerare på bussarna.

Redan för flera veckor sedan infördes liknande begränsningar som Svensk Kollektivtrafik anser vara svåra att verkställa även i Norge. I Bergen, till exempel, tilläts redan då endast resenärer som får sittplats eller som kan stå så att det är minst en meter till nästa stående får nu stiga på i kollektivtrafiken.

Svensk Kollektivtrafiks vd framhåller att målet är att ha en så trygg och säker kollektivtrafik som möjligt.

– Våra medlemmar ansvarar för en kritiskt viktig samhällsfunktion och arbetar med att anpassa trafiken för att lägga rätt resurser i samband med denna kris och minimera smittorisken. Människor i samhällsviktiga funktioner måste kunna resa säkert och tryggt med kollektivtrafiken. Nästa steg är att gå igenom författningstexten noggrant för få en helhetsbild av vad som kommer att krävas av oss framöver.

– Vi kommer att fortsatt ha en löpande dialog med såväl infrastrukturministern som övriga branschorganisationer och medlemmarna i de här frågorna, säger Helena Leufstadius.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)