Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer än 500 000 elbussar i världen idag

Idag finns en halv miljon elbussar i trafik i världen. Foto: Ulo Maasing.

Elbussarna i världen blir allt fler. Idag finns fler än en halv miljon elbussar i trafik i världen. Det framgår av en ny rapport från Bloomberg New Energy Finance, BNEF som årligen analyserar elfordonsmarknaden i världen. Rapporten visar tydligt att elektrifieringen går snabbt, inte bara när det gäller bussar och personbilar. Således finns idag nästan 400 000 eldrivna distributionsbilar och lastbilar samt 194 miljoner elmopeder, scooters och motorcyklar på världens vägar.

Rapporten bedömer att två tredjedelar av bussflottan i världen kommer att utgöras av elbussar år 2040. Men elbussarna kommer inte att ta över hela marknaden. Resten av bussarna i världen kommer då att vara diesel- eller vätgasdrivna, det vill säga bränslecellsbussar.

De marknader där elbussarna inte kommer att dominera är enligt BNEF sådana där det är svårt att installera laddinfrastruktur liksom områden med extrema temperaturvariationer. Men det gäller också områden där annan industri producerar vätgas, eller kan göra det samt andra regioner där lokala förhållanden gynnar bränslecellsteknologi.

6,5 procent av försäljningen av nya stadsbussar kommer 2040 att utgöras av bränslecellsbussar, spår BNEF. Rent geografiskt kommer bröänslecellsbussarna att ha en starkare ställning på vissa marknader: Kalifornien, Kina, delar av Europa, Japan samt Sydkorea. Samtliga är regioner som arbetar aktivt med att utveckla en infrastruktur för tankning av vätgas.

Intressant är att BNEF inte alls ser någon framtida marknad för gasbussar, vare sig det handlar om biogasbussar eller naturgasbussar.

Rapporten bedömer också att batteripriserna kommer att fortsätta falla kraftigt samtidigt som batterierna blir effektivare och mer energitäta. När det gäller elbussbatterier förutser rapporten ett pris under 100 dollar/KWh för år 2024 och 61 dollar/kWh år 2030.

– Men för att fortsätta att pressa ner batteripriserna krävs betydande investeringar i utveckling och produktion, skriver BNEF.

Totalt räknar BNEF med att elfordon (alltså inte bara bussar, utan samtliga elfordon) kommer att stå för 5,2 procent av elförbrukningen i världen.

Rapporten tar också upp covid-19-pandemin och dess betydelse för kollektivtrafiken när länderna öppnar upp igen. Enligt BNEF kommer pandemin att leda till en bestående minskning av resandet med stadsbussar och tunnelbanor samt leda till ökad biltrafik och trängsel på gatorna i världens städer.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. När det gäller bussar och tvåhjulingar dominerar Kina fullständigt, resten av världen har knappt påbörjat elektrifieringen än. Av 500000 elbussar finns nästan alla i Kina. Rapporten handlar om elfordon och går inte så djupt på olika drivmedel för förbrännignsmotorer, utan verkar mest konstatera att det finns behov av andra drivmedel än el även 2040, nämnt i form av diesel och vätgas för bränsleceller. Däremot verkar man se en stor marknad för naturgas i segmentet tunga lastbilar, fler än eldrivna och bränslecellsdrivna tillsammans.

Lämna ett svar till Björn Möller Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)