Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

5G öppnar för uppkopplade, förarlösa bussar i Stockholm

5G-tekniken öppnar för nya möjligheter med förarlösa bussar. Under de närmaste åren ska 5G-uppkopplade autonoma bussar testas på olika håll i Stockholm, även innerstaden. Säkerhetsförare ombord ska inte behövas. Bild: Telia.

Under de närmaste åren startar flera olika försöksprojekt med fokus på hur framtidens kollektivtrafik ska koordineras med hjälp av 5G-uppkoppling. Målet är att testa 5G-övervakade, uppkopplade självkörande bussar på ett antal platser i Stockholm. Bland dessa finns Kista och en plats i Stockholms innerstad. Till skillnad mot dagens självkörande bussar på flera håll i Sverige ska det inte behövas säkerhetsförare i fordonen.

Bakom projekten med de 5G-uppkopplade bussarna står samverkansarenan Urban ICT Arena tillsammans med bland andra Keolis, Ericsson och Telia. Projekten stöds av Vinnova och Drive Sweden.

Utgångspunkten för projekten är att framtidens städer kommer att vara mer hållbara, smartare och underlätta livet för invånarna genom digitalisering och ny teknik. En effektiv och lättillgänglig kollektivtrafik kommer att vara en viktig del av detta. Där ingår ett transportsystem med självkörande elektriska bussar som dessutom bidrar till att minska utsläppen av koldioxid.

Inom ramen för de nya projekten ska 5G-uppkopplade och fjärrövervakade självkörande bussar testas på olika platser i Stockholm. Inledningsvis ska detta ske i Kista i norra Stockholm.

5G-nätets unika tekniska egenskaper som bland annat extremt höga datahastigheter kombinerat med korta svarstider innebär att de uppkopplade bussarna kan reagera omedelbart på kommandon från det centrala kontrolltornet som finns i Kista. Det är viktigt för att kunna fjärrstyra fordonen på ett tryggt sätt och för att föraren ska kunna flytta från bussen till kontrolltornet. Någon säkerhetsförare ombord på bussen ska då inte behövas.

– Det här är en spännande satsning där vi på allvar kan ta viktiga steg framåt i införandet av ett hållbart och effektivt transportsystem som fler kan dela på. Målet är att testa lösningen med fjärrövervakade 5G-uppkopplade självkörande bussar på ett antal platser runt om i Stockholm, däribland Kista och en unik plats i innerstaden och då även utan säkerhetsförare i fordonet, säger Jan Jansson, New Mobilities Manager på Keolis.

Bussarna ska även utrustas med uppkopplade infotainmentsystem för att uppdatera resenärerna om resan och annan viktig information. Via en app ska resenärerna till exempel kunna se var bussen befinner sig för att underlätta resandet.

– Självkörande fordon blir säkrare och effektivare när de kopplas upp och kan styras på ett smart och intelligent sätt. 5G tillsammans med kontrolltornet gör detta möjligt och vi ligger långt framme i den spännande utvecklingen, säger Åsa Tamsons, chef för affärsområdet Technologies & New Businesses på Ericsson.

– Mycket av Sveriges högteknologiska utveckling sker i Kista Science City och detta strategiska samarbete fortsätter stärka områdets position som testplats för ny teknik. Samarbetet innebär också ett steg närmare framtidens kollektivtrafik som gynnar samhället i stort och minskar det ekologiska fotavtrycket, säger Johanna Engman, VD på Kista Science City AB som driver samverkansarenan Urban ICT Arena.

Telia lanserade nyligen Sveriges första storskaliga kommersiella 5G-nät i Stockholm i samarbete med Ericsson, och gör ytterligare förstärkningar av nätet inför den här satsningen.

– Robusta, säkra nät med 5G som ryggraden i samhällets digitala infrastruktur är avgörande för omställningen till mer hållbara transportlösningar som fler kan dela på. Det är precis vad den här satsningen handlar om: hur ett 5G-uppkopplat transportsystem kan bidra till en effektiv och väl utbyggd kollektivtrafik som samtidigt minskar miljöpåverkan, säger Magnus Leonhardt, innovations- och affärsutvecklingschef, Telia Sverige.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)