Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stombussar står stilla en fjärdedel av tiden

Stombussarna i Stockholms innerstad fastnar i trafiken och står stilla en fjärdedel av tiden. Foto: Ulo Maasing.

De blå stombussarna i Stockholms innerstad står stilla under ungefär en fjärdedel av den tid de är ute i trafik, trots kraftigt ökade satsningar på framkomlighet. Varje dag sker fler än 300 000 resor med de blå stombussarna i Stockholms län. Fler än hälften av resorna görs i innerstan. Det visar Region Stockholms stombussbokslut för 2019.

– Att kommunerna ökar sina investeringar är goda nyheter, men nu måste vi lägga i en växel till. Bokslutet visar att på tok för många resenärer fortfarande sitter fast i bussar parkerade i bilköer, säger Tomas Eriksson (MP) regionråd med ansvar för framkomligheten i busstrafiken i Region Stockholm.

Stombussbokslutet för 2019 visar att kommunerna mer än fördubblade sina satsningar för att förbättra framkomligheten för blåbussarna. Tyresö investerade i fjol 30 miljoner, Järfälla 17 miljoner och Stockholm nästan lika mycket. Samtidigt visar Stombussbokslutet att behovet av framkomlighetsåtgärder är fortsatt stort. Det är bara drygt hälften av sträckorna av stombussnätet som uppfyller eller nästan uppfyller målstandard för hastighet medan medelhastigheten ligger långt under målstandard för cirka en tredjedel av sträckorna av stombussnätet.

– Att bussarna ska rulla snabbare är mitt viktigaste politiska uppdrag. Att kommunerna nu satsar mer är bra nyheter för de hundratusentals resenärer som reser med stombussarna till jobb, skola och fritidsaktiviteter och som behöver en pålitlig och snabb busstrafik, säger Tomas Eriksson.

Samtidigt oroas han av att investeringar från kommuner och Trafikverket ser ut att minska 2020. För 2020 har 69 miljoner budgeterats. Kommunerna planerar att lägga 64,7 miljoner och Trafikverket 4,3 miljoner.

– Vi ser nu hur storstäder i världen ställer om för en framtid med bättre luft och mer plats för människor. Jag hoppas därför att kommunerna nu tar chansen att tidigarelägga planerade satsningar på bussresenärerna. Det är ett perfekt tillfälle nu när biltrafiken är mindre, säger Tomas Eriksson.

Samtidigt som bussarna fortsätter att kämpa med framkomligheten drev trafikborgarrådet Daniel Helldén i fjol igenom att Stockholms stad fram till 2022 ska satsa en miljard på cykelbanor och andra åtgärder för cyklingen samt en halv miljard för att förbättra för gångtrafiken.

Det kan ställas i relation till att ett utvecklat stombussnät enligt Regionens stomnätsplan har det totala investeringsbehovet för framkomlighetsförbättrande åtgärder i gatunätet bedömts till storleksordningen 2,1 miljarder kronor. Den totala samhällsnyttan av det bedöms dock större, i storleksordningen 15 miljarder kronor. Fram till och med 2019 har omkring 120 miljoner kronor investerats totalt.

Stockholms stad, där Daniel Helldén har ansvaret för trafikfrågorna, investerade i fjol 16,9 miljoner kronor i åtgärder för att främja framkomligheten för stombussnätet. Tyresö investerade 30 miljoner, Järfälla 17 miljoner, Nacka 1,5 miljoner, Danderyd 1 miljon och Huddinge 0,35 miljoner.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)