Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förarlösa bussar för coronasäker kollektivtrafik

I CabiBUS reser samtliga passagerare i en egen hytt. Bild: CabiBUS.

En självkörande, eldriven buss där alla passagerare har en egen kupé och som kan användas för pakettransporter på nätterna. Det är idén bakom CabiBUS som lanseras av ett startup-bolag med samma namn i Västra Frölunda. Företaget har arbetat i flera år på idén och har nu fått patent på sin nya typ av fordon för samåkning.

När patentet på CabiBUS söktes 2014 på en ny typ av fordon för samåkning var inte skydd mot smitta från medresenärer ett huvudargument för lösningen. Man blickade då också¨på undersökningar som visade att kvinnor var oroliga för att dela en minibuss utan förare med okända män och tveksamhet av föräldrar att sända barnen till skola och aktiviteter i sådana fordon. I CabiBUS får resenärerna privata hytter, något som i coronatider enligt företaget är den enda möjliga lösningen till helt säker samåkning.

Kombinationen av ren friskluft direkt till varje hytt samt virusdödande ultraviolett ljus från det att en passagerare lämnar hytten tills fordonet stannar för att ta upp en ny passagerare i hytten gör att smitta helt förhindras.

Passagerarhytterna utgörs av moduler som lätt kan tas ut och bytas mot moduler för exempelvis paketdistribution kvälls- och nattetid. Bild: CabiBUS.

Det finns en mycket bred samsyn om att Sverige till år 2030 ska nå en fossiloberoende fordonsflotta konstaterar CabiBUS som menar att fordon som CabiBUS kan ersätta mer än tio privatbilar. En övergång till samåkning i elfordon innebär därför en mycket snabbare och miljövänligare övergång till en hållbar mobilitet än att byta ut alla bilar till eldrift.

Tanken med CabiBUS är att produktionen ska licensieras ut till företag inom fordonsindustrin. Bild: CabiBUS.

Förarlösa och eldrivna minibussar får så låga driftkostnaderna så att denna nya typ av kollektivtrafik blir möjlig, kanske även helt utan de nuvarande skattesubventionerna, bedömer CabiBUS.

Fördelarna jämfört med att använda egen bil för de dagliga resorna är enligt företaget också stora, mycket lägre kostnader samt effektivare resande när man slipper köra själv utan kan arbeta, läsa eller koppla av och komma fram utvilad.

De sex personhytterna i CabiBUS kan bytas ut mot paketboxar så att på kvällar och helger, när persontrafiken är lägre och de flesta är hemma, kan fordonet ta emot den ökande mängden e-handelspaket, distribuera dessa tyst och avgasfritt i bostadsområden. Även en bekväm återvinningsinsamling blir möjlig.

– Nu påbörjas arbetet med finansiering och anställning av personal till en startup. Jag är övertygad om att vi kan bli Västsveriges tredje stora fordonsföretag med hjälp av all den kompetens som finns här. Det blir visserligen inga nya fabriker utan tekniken skall licensieras ut till biltillverkare som söker ny tillverkning nu när bilförsäljningen börjar minska. Marknaden är enorm, bara i Sverige kommer det att investeras miljarder i hållbar kollektivtrafik de närmaste 10-15 åren, säger Kenneth Palmestål, innovatör och grundare av CabiBUS.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)