Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Så kan turism och besöksnäring bli efter pandemin

Tillväxtverket har presenterat förslag på strategier för att få fart på turism och besöksnäring efter covid-19-pandemin. Arkivbild: Ulo Maasing.

Covid-19-pandemin och dess konsekvenser är den största krisen någonsin för turism och besöksnäring. Under några veckor vintern/våren 2020 avstannade det internationella resandet nästan helt. Först i juni började det försiktigt att hitta nya former. Branscher som buss-, flyg- och kryssningsresor liksom resebyråer har drabbats extra hårt. Vi måste börja förstå vad det är för period vi har framför oss och hur vi på ett hållbart sätt som kommer hela landet till godo ska få igång hjulen på de branscher som har skadats i krisen. Det skriver Tillväxtverket i en ny rapport som publicerades på torsdagen: Turism och besöksnäring efter coronapandemin.

I rapporten tar Tillväxtverket upp tre scenarior för turist- och besöksnäringen efter pandemin. De tre scenariorna bygger på vilken ambitionsnivå Sverige kommer att ha och hur olika prioriteringar görs. Utgångspunkten för samtliga scenarior är att Sverige går in i en djup lågkonjunktur med kraftigt ökad arbetslöshet.

Det lägsta scenariot, A, bygger på ett försiktigt förhållningssätt där Sverige riskerar att tappa konkurrenskraft. Utvecklingen blir ad-hoc-mässig och länder som satsar offensivt kommer med stor sannolikhet att passera Sverige.

I mellanscenariot, B, lägger Sverige i en högre växel men med en begränsad ambitionsnivå. Här kommer konkurrenskraften i bästa fall att kunna bibehållas. En nationell strategi hjälper till att ge ökad stadga och struktur.

Det tredje och mest ambitiösa scenariot är scenario C. Det präglas av ett mycket aktivt och offensivt angreppssätt, som ger goda möjligheter att skapa utvecklingskraft i hela kedjan av aktörer och långsiktigt öka Sveriges konkurrenskraft. En nationell strategi som inkluderar en handlingsplan med ett aktivt uppföljningsarbete blir en nyckel i det här scenariot.

Sverige bör så mycket som möjligt sikta in sig på en modell nära C-scenariot som möjligt, rekommenderar Tillväxtverket. För att lyckas behövs en nationell strategi för turism och besöksnäring. Denna måste kompletteras med regionala utvecklingsstrategier och en bred samverkan, både mellan branscher och företag i näringslivet, mellan politik och näringsliv och täta kontakter mellan regeringen och aktörerna i resebranschen.

Fokus måste dessutom ligga på hållbarhet, innovation och kunskapsutveckling.

– Sammantaget innebär scenario C att sannolikheten för att Sverige återtar och växlar upp sin konkurrenskraft som besöksmål ökar på lång och mycket lång sikt, skriver Tillväxtverket i rapporten och fortsätter:

– Här ökar möjligheten att använda krisen som utgångspunkt för en offensiv utvecklingsperiod inom svensk turism med hållbara och innovativa lösningar i alla delar av landet. Scenariot ställer krav på ökade resurser och tillförsel av kompetens, vilket kan bli en stor utmaning i en tid med ansträngda budgetar i det offentliga systemet.

Klicka här för att ladda ner rapporten Turism och besöksnäring efter coronapandemin.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)