Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Covid-19: Kvinnor och låginkomsttagare drabbas när kollektivtrafik skärs ner

Kvinnor och lågavlönade i Malmö måste fortsätta att åka kollektivt mer än andra under covid-19-pandemin. Foto: Ulo Maasing.

Kvinnor och de som bor i områden med lägre medelinkomst är mer beroende av kollektivtrafiken under covid-19-pandemin än andra. De har mindre möjlighet att arbeta hemifrån och skillnaderna mellan dessa grupper och andra har ökat under pandemin. Det framgår av en ny enkätstudie från K2, Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik. Forskare vid K2 har studerat hur pandemin har ändrat Malmöbors resvanor genom att be ett antal personer beskriva hur de rest före och under pandemin.

De resor som i stor utsträckning påverkats av pandemin är Malmöbors resor till arbete och skola. Bland de som besvarat forskarnas enkät har de som sedan tidigare hade möjlighet att arbeta hemifrån uppgett att de under pandemin arbetar hemifrån i större utsträckning än vad de gjorde tidigare.

De som inte hade möjlighet att arbeta hemifrån före pandemin har i liten utsträckning möjlighet att göra det under pandemin. Kvinnor, de som är bosatta i områden med lägre medelinkomst och de som inte har tillgång till bil har i mindre utsträckning möjlighet att arbeta hemifrån.

– Vår studie visar att kvinnor och Malmöbor i områden med lägre inkomst i större utsträckning har fortsatt att pendla till arbetet och att flera ser svårigheter med att resa kollektivt, berättar Helena Bohman från Malmö universitet som är en av forskarna bakom studien.

– Om kollektivtrafikmyndigheter nu, på grund av vikande intäkter, ser sig tvungna att dra ner på antalet turer är det viktigt att beakta var de som inte har möjlighet att arbeta hemifrån bor, arbetar och på vilka tider de reser.

Några av de personer som nu arbetar hemifrån i större utsträckning än tidigare berättar att de inte längre pendlar med kollektivtrafiken de dagar då de fortfarande reser till sin arbetsplats. För dem som har tillgång till bil kan bilen vara ett mer attraktivt alternativ.

– Pandemin kan komma att påverka arbetslivet så att fler i större utsträckning fortsätter att arbeta hemifrån och kanske reser till sin arbetsplats en eller ett par dagar i veckan. Ändrade resvanor kan i sin tur påverka hur resenärer uppfattar kollektivtrafikens prismodell, i vilken utsträckning det är attraktivt att köpa månadskort och om resenärer uppfattar kollektivtrafiken som ett prisvärt alternativ för sin pendling, säger Helena Bohman.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)