Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Här åker prinsen utan någon som kör

Prins Daniel gav sig på torsdagen ut på en 5G-uppkopplad förarlös färd. “Häftigt”, var prinsens kommentar. Foto: Ulo Maasing.

“Det var häftigt”, sa prins Daniel när han steg ur den lilla minibussen på Djurgården i Stockholm på torsdagsförmiddagen. Han hade just varit på en tur utan någon som körde sedan han först invigt ett nytt, unikt projekt med självkörande, eldrivna bussar där en rad aktörer är engagerade. Bland dessa finns kollektivtrafikoperatören Keolis vars koncernchef Bernard Tabary hade kommit till Stockholm för att vara med om premiären. Den självkörande minibussen är uppkopplad mot ett kontrolltorn via 5G-nätet. Från kontrolltornet ska en operatör kunna kontrollera flera autonoma fordon utan säkerhetsförare.

Syftet med projektet är bland annat att undersöka hur digitaliseringen kan bidra till en mer hållbar och effektiv kollektivtrafik. Under två veckor kan allmänheten provåka den tillfälliga busslinjen, gratis och coronasäkrat.

I sanningens namn fanns en säkerhetsförare ombord under prins Daniels premiärtur. Dock utan att ingripa. Men idag tillåter inte lagstiftningen att fjärrkontrollerade, autonoma fordon kör omkring på våra vägar utan en förare ombord.

En av parterna i det unika projektet är Keolis, här representerade av Jan Kihlström, vd Keolis Sverige samt Bernard Tabary, koncernchef, Groupe Keolis. Foto: Ulo Maasing.

Projektet på Djurgården, kallat 5G Ride, utforskar hur 5G och fjärrövervakning av fordon via kontrolltorn kan bidra till att underlätta införandet av självkörande eldrivna bussar i stadsmiljöer på ett säkert sätt. 5G-nätets tekniska förutsättningar med extremt höga datahastigheter tillsammans med korta svarstider innebär att bussarna kan reagera på kommandon i realtid från kontrolltornet som i det här fallet finns i Kista, någon mil från bussens rutt.

Pilottesterna är en del av ett bredare samarbete mellan Urban ICT Arena, Keolis, Telia, Ericsson och Intel med stöd från Vinnova och Drive Sweden.

Målet är en effektiv och hållbar kollektivtrafik där operatörer i kontrolltorn kan hantera flottor av autonoma, elektriska fordon för att kunna förbättra trafikplanering och ruttoptimering samt minska energiförbrukning. Det ger ett mer kostnadseffektivt och miljösmart transportsystem som också är mer tillgängligt för invånarna.

I framkant
– Keolis ligger i framkant i hela världen när det gäller utvecklingen av autonoma fordon i kollektivtrafiken. Nu vill vi gå framåt även i Sverige, säger Jan Kihlström, vd för Keolis Sverige.

Innan prins Daniel gav sig ut på sin uppkopplade förarlösa färd klippte han invigningsbandet, assisterad av Johanna Engman, vd på Kista Science City AB som driver samverkansarenan Urban ICT Arena. Foto: Ulo Maasing.

Keolis koncernchef Bernard Tabary hade flugit in till Sverige för att vara med om premiären.

– Vi har kört autonom kollektivtrafik i snart 40 år. Den första linjen var en metrolinje som startade i Lille, Frankrike 1983. Och de senaste fyra åren har vi haft 200 000 passagerare och kört 100 000 kilometer med autonoma minibussar.

Den minibuss som används i pilotprojektet är inte byggd för detta utan en specialutrustad, eldriven vanlig minibuss. Foto: Ulo Maasing.

– Med 5G-tekniken öppnas nya möjligheter för autonom kollektivtrafik. Däremot är inte de autonoma fordonen något hot mot bussföraryrket, betonar Bernard Tabary.

– På lång sikt är autonoma fordon säkrare än manuellt styrda. För oss är det viktigt att testa och utveckla ny teknologi som för kollektivtrafiken framåt, men vi klarar det inte själva utan måste arbeta tillsammans med partners som telekombolag och IT-företag, tillägger Jan Kihlström.

Det svenska företaget T-engineering presenterade också en mock-up av sin självkörande buss. Foto: Ulo Maasing.

– Sedan är det upp till SL eller andra kollektivtrafikmyndigheter att bestämma vad man ska satsa på. Vår uppgift är att presentera idéer och förslag till lösningar.

Flera projekt
Under de närmaste åren startar flera olika försöksprojekt med fokus på hur framtidens kollektivtrafik ska koordineras med hjälp av 5G-uppkoppling.

Interiören i mock-upen är luftig och ljus. Foto: Ulo Maasing.

Till skillnad mot dagens självkörande bussar på flera håll i Sverige ska det inte behövas säkerhetsförare i fordonen.

5G-nätets unika tekniska egenskaper som bland annat extremt höga datahastigheter kombinerat med korta svarstider innebär att de uppkopplade bussarna kan reagera omedelbart på kommandon från det centrala kontrolltornet.

T-engineerings lilla autonoma buss, sedd bakifrån. Foto: Ulo Maasing.

Det är viktigt för att kunna fjärrstyra fordonen på ett tryggt sätt och för att föraren ska kunna flytta ut från bussen till kontrolltornet.

– Tekniken gör det också möjligt att minska trafikstockningar och att öka turtätheten i busstrafiken avsevärt utan att bussarna klumpar ihop sig längs linjen, säger Johanna Engman, vd på Kista Science City AB som driver samverkansarenan Urban ICT Arena.

– Satsningen är ett fint exempel på hur 5G kan bidra till ett smartare och mer hållbart samhälle. Självkörande teknik i kombination med eldrivna 5G-uppkopplade fordon, övervakade via kontrolltorn, innebär ett jättekliv i digitaliseringen av kollektivtrafiken och kan bidra till effektivare drift, minskad miljöpåverkan och ökad tillgänglighet för resenärerna, säger Anders Olsson, vd för Telia Sverige.

Minibussen, som är levererad av det svenska företaget T-engineering, kommer att  gå mellan Rosendals slott och Hazeliusporten på Djurgården under två veckor från och med den 24 september. Parternas ambition är att projektet ska återvända till Djurgården i framtiden.

Rutten blir en länk mellan två olika områden på Djurgården som båda är fyllda av populära turistattraktioner som Tekniska museet, Sjöhistoriska museet, Nordiska museet och Vasamuseet. En säkerhetsförare finns ständigt på plats i fordonet och det finns masker och handsprit tillgängligt för resenärerna.

Den minibuss som prinsen premiäråkte och som kommer att gå i trafik på Djurgården är inte representativ för hur de 5G-uppkopplade bussarna kommer att se ut. Istället visade T-engineering vid premiären en mockup av en elegant, autonom minibuss.

Samtidigt visar Tekniska museet i Stockholm en utställning om tekniken och autonoma bussar.

Prins Daniel, till vänster, diskuterar autonoma bussar med Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) och Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Bra partner
– Pilotprojekt som det på Djurgården visar att kollektivtrafiken är en bra arena och partner för att testa nya tekniker för automatisering, digitalisering och elektrifiering. Vi uppmuntrar fler partnerskap som utmanar den traditionella synen på kollektivtrafik. På så vis kan vi närma oss morgondagens mobilitetslösningar redan idag, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd, Region Stockholm.

För att lösa de utmaningar vi har med trängsel, luftkvalitet och utsläpp i Stockholm så behöver vi olika typer av transportlösningar. Vi är positiva till pilotprojekt som detta då vi tror på en framtid med fordon som är autonoma, elektriska och enkla att dela, och denna självkörande, elektriska buss är ett fint exempel på det, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm stad.

Projektet drivs av innovationshubben Urban ICT Arena och bussoperatören Keolis. Intel levererar processorkraft och IT-system för både buss, kontrolltorn och mobilnät. Ericsson bidrar med de tekniska lösningarna för det uppkopplade kontrolltornet och har tillsammans med Telia levererat det 5G-nät som gör att den självkörande bussen från T-engineering kan rulla på Djurgården.

Den som vill provåka bussen eller få mer information kan klicka här.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)