Det kan vara så många som åtta av tio bussresenärer i SL-trafiken i Storstockholm som inte betalar sin resa. Detta enligt uppskattningar som bygger på rapporter från personal och de biljettkontroller som gjorts, skriver lokaltidningen Mitti. Genom att framdörrarna på bussarna är stängda kan resenärerna inte blippa sina biljetter. I tunnelbanan och på pendeltågen, där resenärerna måste passera spärrar har fuskåkandet fördubblats enligt Mitti.
Den 29 juli återupptogs biljettkontrollerna i SL-trafiken efter att ha legat nere flera månader på grund av covid-19-pandemin. Fram till den 11 augusti kontrollerades 17 445 buss-. och spårvagnspassagerare. 980 av dessa saknade giltig biljett, enligt siffror som Mitti har tagit fram.
Men till det kommer 974 som helt enkelt vände och avvek när de såg kontrollörerna och 431 som vägrade låta sig kontrolleras.
Samma period förra året kontrollerades 132 051 personer, varav 989 saknade giltig biljett, 978 vände och avvek och 627 vägrade låta sig kontrolleras.
I hela SL-trafiken kontrollerades under augusti i år 80 654 och 3 416 saknade giltig biljett. Samma månad förra året kontrollerades 413 930 resenärer, varav 2 515 saknade giltig biljett.
Till detta kommer i år alla de personer som har minst 37 kronor på reskassa men som inte har blippat sitt kort på bussen eftersom framdörrarna är stängda.
Dags att lägga kollektivtrafiken på skattsedeln. ALLA bör vara med att betala för en tjänst som ALLA har ska ha tillgång till. Det fördelar kostnaderna, och ökar viljan och möjligheterna att åka kollektivt. Det kan även öka handlingsfriheten hos de styrande, som i dag är bundna av snäva ekonomiska ramar. Kollektiv trafik är som sjukvård – en tjänst för invånarna, inte en affärsmöjlighet.