När covid-19-pandemin slog till som hårdast i Sverige blev det tvärnit för resandet i Sverige. I likhet med många andra företag pausade expressbusslinjen Silverlinjen i mars/april sin verksamhet. Nu är trafiken igång igen – och Silverlinjen har vunnit nya kundgrupper till sin trafik mellan Öland och Stockholm. Men resandet ligger alltjämt långt under det normala.
– Efter pausen återstartade vi lite försiktigt i maj, men sålde då bara ungefär hälften av platserna på varje avgång. Det uppskattades av resenärerna, så vi fortsätter med det, åtminstone året ut, berättar Elisabet Angelin på Tomas Buss som tillsammans med ett annat Ölandsföretag, Silverstrands Trafik driver Silverlinjen.
Ännu är Silverlinjen inte uppe i den trafik som företaget körde innan pandemin, men efter omstarten i maj har trafiken utökats steg för steg så att linjen nu körs fem dagar i veckan. I princip säljs bara varannan stol, men om exempelvis en familj köper biljett kan de resa tillsammans och då kan Silverlinjen sälja något mer än hälften av platserna.
Och barnfamiljerna har blivit allt fler på Silverlinjens bussar, likaså ungdomarna.
– Förr kallades vi ibland för Farmorsexpressen, skrattar Elisabet Angelin.
– Men under senare tid har vi nått nya kundgrupper, även om vi framför allt har stamkunder som reser med oss. Vi har också sett ett ökat resande till Öland under pandemin eftersom många i Stockholmsområdet som har fritidshus på Öland har valt att distansarbeta därifrån.
Det har fått en del oväntade effekter. Bland annat ökade vattenförbrukningen på Öland påtagligt.
– Kommunen trodde att det fanns en läcka i vattenledningsnätet och sökte hela sommaren efter läckan, utan att hitta någon. Sedan insåg man att fritidshusen på ön på grund av pandemin användes mycket mer än tidigare år, berättar Elisabet Angelin.
Hon tror också att klimatdebatten har bidragit till att nya kundgrupper har sökt sig till Silverlinjens busstrafik. Inför höstlovet dubblerar man turerna och kör två halvfulla bussar per avgång. Och att bara köra med halv beläggning slår mot lönsamheten.
– Absolut. Vi tjänar inga pengar utan försöker bara att överleva. Jämfört med i fjol har vi tappat cirka 65 procent av resandet. Vi har också varit tvungna att höja biljettpriserna, men det har resenärerna haft förståelse för eftersom vi har kunnat motivera det med att de får mer plats i bussen, säger Elisabet Angelin.
– Våra resenärer har verkligen ställt upp för oss. De håller avstånd och förköper sina biljetter för att chaufförerna ska slippa hantera kontanter. Många har till och med stödköpt biljetter för att stötta oss. Vi är en viktig del av infrastrukturen på Öland. Sedan Silverlinjen startade 1997 och fram till coronapandemin har vi aldrig ställt in en enda tur. Och det är en väldig styrka för oss att vara två familjeföretag som arbetar tillsammans.
Lämna ett svar