Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Swedavias smocka mot kollektivtrafiken

Lagom innan julrushen förvisas all busstrafik från Arlandas terminal 5. Foto: Flygbussarna.

Det statliga flygplatsbolaget Swedavia planerar en rejäl smocka mot kollektivtrafiken på Arlanda. Bussarna ska snart bort från terminal 5, den enda av Arlandas terminaler som används idag. Istället ska resenärerna tvingas till en tolv minuter lång promenad om de vill ta bussen. Det handlar inte bara om flygbussarna. All busstrafik på Arlanda, även SL:s och UL:s lokalbussar, expressbussar från Mälardalsregionen och turistbussar berörs. Men smockan drabbar också flygbolagen. I praktiken skjuter Swedavia sig själv i foten.

Det är smått ironiskt att Stockholms Handelskammare nyligen presenterade en genomarbetad rapport om framtidens flyg till och från Stockholm, liksom marktransporterna till Arlanda (klicka här). Rapporten pläderar starkt för en satsning på busstrafiken till Arlanda. Och det gäller inte bara flygbussarna mellan Arlanda och Stockholm.

– Flygbussar har också potential att öka kollektivtrafikandelen i resor som inte inleds i Stockholms innerstad. Åker man från andra delar av Mälardalsregionen går det inte alltid att åka tåg och då blir ofta bil det enda alternativet. Genom ett bättre utbyggt flygbussystem finns förutsättningar att få fler resenärer att byta till kollektivresor, heter det i rapporten.

Swedavia gör tvärtom. Genom att under en luddigt definierad period på två – tio år tvinga bort all busstrafik från terminal 5 slår man i praktiken knockout på busstrafiken. Gångavståndet mellan tullfiltret på terminal 5 och flygbussarnas hållplats utanför terminal 4 är 12 – 13 minuter. Från de bortre gaterna i terminal 5 är det 20 – 25 minuters gångavstånd. Det är orimligt att tro att mer än ett fåtal resenärer accepterar att gå så långt med bagage, kanske småbarn eller med nedsatt rörlighet.

Om de nu ens hittar fram. Arlanda är ju inte direkt mästare på tydlig skyltning om hur man hittar bussarna, ens idag.

Främst drabbas privatresenärerna som inte har en arbetsgivare som betalar deras resa. Affärsresenärerna med en liten rullväska och någon annan som betalar resan kommer dock fortsatt att ha lika nära till taxibilen eller det absurt dyra flygtåget. Inte heller bilisterna jagas bort från terminal 5. Endast bussresenärerna.

Kan det handla om att bilisterna och taxi är mer lönsamma för Swedavia?

Terminal 5 är därtill under överskådlig framtid den enda öppna terminalen på Arlanda. Övriga terminaler är stängda på grund av covid-19-pandemin.

Minskad tillgänglighet
När bussarna tvingas bort från termninal 5 skadas också Arlandas tillgänglighet dramatiskt.

Från stors delar av Stockholm blir det betydligt besvärligare att ta bussen till eller från flyget – flygbussarna är idag det smidigaste alternativet när det gäller att resa med kollektivtrafik till flygplatsen. Men det blir också besvärligt från stora delar av Mellansverige eftersom expressbussar från Vy Bus4You, Härjedalingen, FlixBus och andra företag också förvisas. Åter är det privatresenärerna som drabbas hårdast.

Även turistnäringen drabbas. I Stockholmsregionen ligger många kurs- och konferensanläggningar vars besökare hämtas med transferbussar på Arlanda. Nu sänker Swedavia deras konkurrenskraft. Och hur attraktiv blir Stockholm som turnaroundhamn för kryssningspassagerare när de får inleda och avsluta sin kryssning med att att kämpa sig till och från flyget? Många kryssningsresenärer är ju inga ungdomar.

Personer med funktionsnedsättning får det betydligt svårare att ta sig till och från flyget. Och hur är det med genusperspektivet, Swedavia? Det är ju välkänt att kvinnor i högre grad än män väljer kollektivtrafiken.

Konkurrenskraft
För vanligt folk som själva betalar sitt resande kommer Swedavias agerande i praktiken att innebära att de måste betala mycket mer för sin resa när de ska ut och flyga när de inte kan ta bussen. Arlanda Express är nästan tre gånger så dyrt som flygbussen mellan Stockholm och Arlanda. För resor med andra tåg utgår ett arlandatilläggg som i sig är nästan lika dyrt som flygbussbiljetten. Det innebär att den som vill resa från Arlanda måste betala mer för sin resa, kännbart mer för många privatresenärer.

Det försvagar flygets och Arlandas konkurrenskraft. Till det kommer att den totala restiden för flygresenärerna också kommer att förlängas, vilket också försvarar flygets konkurrenskraft.

Att bussföretagens, och den allmänna kollektivtrafikens konkurrenskraft undermineras är självklart. Och detta i en tid då kollektivtrafiken kämpar för att hålla näsan över vattnet på grund av covid-19-pandemin.

Swedavia är på väg att skjuta sig själv en rejäl skottsalva i foten.

Swedavias agerande idag påminner om hur dåvarande Luftfartsverket agerade i början av 2 000-talet. Då skulle också busstrafiken bort från terminalerna. Luftfartsverkets recept var då att lägga en straffavgift på busstrafiken – en angöringsavgift på 100 – 250 kronor per buss. De bussar som inte accepterade detta skulle hänvisas till en asfaltplan ett par kilometer från terminalerna. Där skulle passagerarna stiga av med sitt pick och pack för att byta till en av Arlandas shuttlebussar för färden till terminalen.

Så blev det till slut inte. Busstrafiken slapp straffavgifterna. Olle Sundin, då ansvarig för angöringsavgifter på Arlanda sa då till SvD:

– Att passagerare kan ta sig in i våra terminaler på ett enkelt sätt är oerhört viktigt för oss.

Det tycker inte dagens Swedavia. Till skillnad mot då erbjuder man inte ens shuttlebussar utan hänvisar resenärerna till minst tolv minuters promenad till bussen. Med bagage, trötta småbarn och även om resenären har nedsatt rörlighet.

Det är en intressant syn på kunden/resenären.

U.M.

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Men alltså kom igen. Ärligt talat – åk ner till många flygplatser i Europa och titta hur det ser ut. Ta Frankfurt som ett exempel. De har en bussterminal på ETT ställe där hämtning och avlämning sker för linjetrafik och långväga busstrafik.

    Kanske dags även för oss att vakna upp, och titta lite utanför Arlandas gränser?

    12 minuter? Ja, det är ju hemskt – och helt omöjligt att gå för en person….eller? Rörelsehindrade har väl hittills fått den hjälp de behöver – varför skulle det vara annorlunda i det här fallet?

    Och kan man inte inte gå 12 minuter på flygplatsen – hur ska man kunna gå 12 minuter på Gran Canaria?

  2. Uppmanar Swedavia att installera en vertikal rulltrappa mellan Terminalerna som kan lösa en del av problemet.
    Sådan rulltrappor finns på flertal flygplatser och andra anläggningar.

Lämna ett svar till Tony Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)