Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transdev: 250 förlorar jobbet i coronakrisens spår

Anna Höjer, vd Transdev Sverige: Det är en stor besvikelse att regeringen inte tar större ansvar för kollektivtrafiken. Foto: Transdev.

Buss- och tågoperatören Transdev minskar sin personal i Sverige med 250 medarbetare över hela landet. Bakgrunden är att coronapandemin har medfört stora intäktstapp för kollektivtrafiken. Nerdragningen omfattar 60 tjänstemän och 190 kollektivanställda. Transdev uppger att MBL-förhandlingar med de fackliga organisationerna kommer att inledas omgående.

Kollektivtrafiken har sedan coronapandemin bröt ut upprätthållit sitt samhällskritiska uppdrag. Bussar, tåg, spårvagnar och fartyg har uppmanats gå som vanligt, men färre ska resa kollektivt för att minska risken för smittspridning. Biljettintäkterna har således minskat medan driftkostnaderna ligger på samma nivå som före krisen. Det är en ekvation som inte går ihop, skriver Transdev, ett av Sveriges största persontrafikföretag, i ett pressmeddelande.

– Det känns oerhört tungt att behöva meddela personalen om kommande neddragningar. Genom hela krisen har våra medarbetare arbetat för att trafiken ska rulla och att alla som behöver resa kollektivt ska kunna göra det på ett tryggt sätt. Tyvärr innebär de minskade intäkterna att vi nu måste säga upp medarbetare. Ett tufft men nödvändigt beslut så som läget är just nu, säger Anna Höjer, vd på Transdev Sverige AB.

– Det är en stor besvikelse att regeringen inte tar större ansvar för kollektivtrafiken. Bara i år saknas det närmare 7,5 miljarder kronor. Risken är nu stor att branschen hamnar i en negativ spiral, där förlorade intäkter leder till minskat trafikutbud, färre arbetstillfällen samt att resenärerna väljer att åka bil när trafiken glesas ut. Det är definitivt helt fel väg att gå om vi vill ha ett hållbart samhälle, kommenterar Anna Höjer.

Transdev är verksamt inom både upphandlad och kommersiell trafik. Den kommersiella busstrafiken, som numera drivs under varumärket Merresor, har mer än halverats under krisen. Även Snälltåget har en betydande resandeminskning under pandemin.

– Läget inom turist- och upplevelsenäringen är väldigt dystert. Pandemin sätter stopp för kultur- och sportevent och efterfrågan på gruppresor är just nu högst begränsad. Omställningsstödet och möjligheten att permittera har varit helt avgörande för att klara av krisen så här långt, men om restriktionerna nu kommer vara ytterligare ett år så behövs det mer riktat stöd som till exempel stöd för avställda bussar för att värna om den här transportkapaciteten, avslutar Anna Höjer.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Men om de privata bussbolagen avstår aktieutdelningen, bonusarna och vinsterna det här året kanske det går ihop utan att någon behöver förlora jobbet. Alla måste väl vara med och dra sitt strå till stacken eller?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)