Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Tufft för SL-trafiken även 2021”

Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons aviserar tuffa åtgärder men inget stålbad för SL-trafiken nästa år.

2020 är det tuffaste året i SL:s historia. Ett lika tufft år är att vänta. Kollektivtrafiken i Stockholm beräknas förlora över 3,5 miljarder kronor i biljettintäkter bara i år och pandemiplankningen i kollektivtrafiken saknar motstycke. Nästa år väntar ett intäktsfall på 2,2 miljarder i SL-trafiken. Och vi vet inte när, om eller hur staten är villiga att kompensera kollektivtrafiken för sin samhällsinsats. Tuffa tag väntar fuskare, biljettpriserna höjs, konsulterna blir färre och en rad åtgärder sätts in för att säkra intäkterna. Det skriver trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) i Region Stockholm i samband med att den blågröna koalitionen i regionen nu har presenterat sin budget för 2021.

De förlorade intäkterna motsvarar enligt Tamsons nästan hela busstrafiken i Storstockholm eller hela driften på tunnelbanan.

– Så stor är den ekonomiska skada som coronarestriktioner och utebliven statlig kompensation åsamkat SL-trafiken, skriver Kristoffer Tamsons i ett inlägg på Facebook.

SL svarar för drygt hälften av all kollektivtrafik i Sverige.

– Den stora nyheten i den här budgeten är att den inte innehåller några stora nyheter. Det i sig är ett både starkt och bra besked. Orsaken är enkel. Stora nyheter ett år som detta hade inneburit negativa nyheter. Neddragningar, nedskärningar och varsel. Ett bokstavligt stålbad. Men stålbadet uteblir, framhåller Tamsons.

Men det finns satsningar som stryks, bland annat nya bussdepåer, ny färjeterminal på Skeppsbrokajen, ny stomlinje med buss mellan Söderort och Nacka samt spårvägsutbyggnaden till Norra Djurgårdsstaden.

Istället listar han en rad åtgärder som ska göra att SL klarar trafiken nästa år utan stora nerdragningar:

Grundsäkrar SL:s intäkter. Detta innebär att vi säkrar den ekonomiska stommen i trafiken. En betydande insats som resenärerna aldrig kommer att se, men som innebär att trafiken kan fortsätta att rulla. Bussen, tåget och tunnelbanan kommer därmed att kunna tjäna stockholmarna även nästa år.

Sätter fokus på att få tillbaka resenärerna och resandet i takt det är möjligt och restriktionerna lättar.

Tar krafttag för att knäcka pandemiplankning och annan tjuvåkning.

Lägger i en högre växel för att stärka intäkterna från reklam, butiker och service.

Effektiviserar och bantar investeringar i fråga om kostnader, tid och innehåll motsvarandes 11 miljarder kronor. Samtidigt säkrar vi de centrala delarna av framtidsbygget av kollektivtrafiken.

Utvecklar våra trafikavtal och upphandlingar för minskade kostnader, förstärkt kostnadskontroll och ökad effektivitet.

Kraftigt bantar kostnader för administration och konsulter. Motsvarande 10 procent över ett år.

Justerar SL-taxan i syfte att stärka biljettintäkterna. Priset på ett vanligt 30-dagarskort kommer att höjas med 20 kronor.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)