Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Konsten att köra elbuss ekonomiskt

En av Nobinas elbussar på BRT-linjen i Barkarby, nordväst om Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Samtidigt som elektrifieringen av busstrafik och annan trafik ökar snabbt har det hittills saknats ett system som berättar hur man kan köra elfordon både ekonomiskt och med minsta miljöpåverkan. Det hävdar företaget Drivec, som är en av de stora aktörerna i Sverige inom så kallad ecodriving, ekonomisk körning. “Den allmänna bilden är att man inte har några energiförluster med elfordon, men det är inte sant, säger Johan Göthe”, vd på Drivec.

System för sparsam körning för fordon med förbränningsmotor har funnits på marknaden i många år. Däremot finns det betydligt mindre kunskap om hur man kör kostnadseffektivt och miljösmart med elfordon i kommersiell trafik, menar Drivec.

– Till skillnad från förbränningsmotorn så är verkningsgraden i en elmotor så hög att i princip all elenergi blir rörelse. Men det är inte bara verkningsgraden som skiljer utan allt vänds upp och ner när det gäller elfordon.Om en dieselbuss drar 2 liter/mil på landsväg och 4 liter/mil i stadstrafik så är det tvärtom för en elbuss som istället drar mindre i stadstrafik, säger Johan Göthe.

Det beror på att luftmotståndet är lägre i låga hastigheter och att man inte växlar eller kör på tomgång, utan har full verkningsgrad hela tiden. Dessutom bromsar man mer i stadstrafik och utnyttjar därmed elfordonens bromsregenerering för att ladda batterierna. – Den vedertagna sanningen är att bromsregenereringen återvinner all energi och att man inte har några förluster med det stämmer inte. Enligt våra mätningar så är det bara om man kör smart som man genererar energi på ett effektivt sätt. Om man till exempel bromsar hårt så går de mekaniska bromsarna in och man får förluster, säger Johan Göthe.

– Dessa nya insikter har Drivec skaffat genom att sammanställa data från sitt Ecodrivingsystem som är ensamt om att kunna separera och följa upp hur mycket energi som förloras i det mekaniska bromssystemet. Det är kunskap som kan betyda mycket för exempelvis buss- och lastbilsoperatörer.

De stora besparingarna uppnås genom att öka räckvidd och tillgänglighet i elfordonen.

– Den största fördelen för våra kunder är att man nu kan få hjälp att köra sparsamt oavsett vilken energilösning man har, dvs om fordonet använder diesel, HVO, biogas eller el. Nu kan man jämföra de olika fordonen i ett samlat system, uppger Johan Göthe.

– Vi har även fortsatt utveckla vår fordonshälsa för elfordon med fördjupad kunskap om hur batterierna livslängd kan optimeras. Det är en produkt vi släpper under första kvartalet 2021.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)