Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiär för Sveriges första bränslecellsbussar

Solaris presenterade sin bränslecellsbuss i Stockholm förra året. Nästa år levereras två till Transdev i Sandviken. Foto: Solaris.

Sveriges två första vätgasdrivna bussar i ordinarie trafik börjar i slutet av nästa år att rulla på Sandvikens gator. Det är Transdev som på uppdrag av X-trafik kör den aktuella trafiken. Bussarna levereras av Solaris, som premiärvisade dem på den stora internationella kollektivtrafikmässan i Stockholm förra sommaren. Sedan dess har Solaris sålt närmare 60 bränslecellsbussar, och nästa år kommer alltså två till Sverige.

Bränslecellsbussar är tysta och utsläppsfria och driv av en elmotor. Men istället för ett stort batteripaket som i en traditionell elbuss producerar bussen sin egen el i en bränslecell med hjälp av vätgas. Bussarna tankas ungefär som vanliga bensin- och dieselbilar, men på särskilda vätgasmackar.

– Det känns fantastiskt kul att kunna introducera den här nya tekniken i Sandviken. Bussarna kommer erbjuda bättre invändig komfort för resenärerna samt renare luft och lägre bullernivå för hela staden. Det är också ett steg mot framtiden till hela Gävleborgs län, säger Johnny Struwe, Fleet Manager på Transdev Sverige.

Att Sveriges två första vätgasbussar börjar köra just i Gävleborg är resultatet av en långsiktig strategi från Region Gävleborg.

– Gävleborg ska gå före i den gröna omställningen och det gör vi i denna fråga. Både på nationell och europeisk nivå lyfts vätgas fram som viktig i omställningen till elektrifierade transporter och i Gävleborg har vi, tillsammans med lokala och regionala företag, särskilt goda förutsättningar. Den gröna omställningen måste gå mycket fortare än i dagsläget så det är klart vi ska driva utvecklingen framåt och testa tekniken, säger regionstyrelsens ordförande Eva Lindberg (S).

– Vår strategi är att skaffa oss en bred kunskap olika teknologier och bussmodeller för att kunna erbjuda de bästa och mest hållbara mobilitetslösningar till våra uppdragsgivare utifrån deras förutsättningar och behov. Att köra vätgasbussar i Gävleborg kommer ge oss unik erfarenhet och bidra direkt till vårt mål att göra kollektivtrafiken ännu grönare, säger Johnny Struwe.

Tankning sker vid särskilda vätgasmackar. Foto: Solaris.

Bussarna tillverkas av Solaris och är 12 meter långa med plats för 35 sittande plus 51 stående passagerare. Bussarna kommer också att vara tillgänglighetsanpassade och att ha AC.

– Solaris har i många år haft stort fokus på framtidens lösningar med eldriven kollektivtrafik. Redan 2014 levererade vi den första elbussen i Sverige. Vi gläder oss mycket över det förtroende som både X-trafik och Transdev har visat oss med denna order som är ett viktigt och stategiskt genombrott för introduktionen av den senaste generationen av framtidens elbussar, säger Klaus Hansen, vd, Solaris Sverige.

Bussarna kommer att servas och underhållas i Solaris Sveriges verkstad i Gävle. Leverans av bussarna sker under fjärde kvartalet 2021.

Det som främst skiljer Solaris vätgasbussar från vanlig elbussar är främst att kunna transportera fler passagerare än motsvarande elbuss till följd av lägre fordonsvikt, tack vare ett litet batteripaket, i kombination med en lång räckvidd på 350 km på en tank samtidigt som det tar mindre än 10 minuter för påfyllning av vätgas och trafiken kan köras utan etablerad laddinfrastruktur i staden.

Helt nya är dock inte bränslecellsbussar i svensk kollektivtrafik. Under senhösten 2003 inleddes nämligen ett tvåårigt försök med sådana bussar i SL-trafiken. Inom ramen för ett EU-projekt testades då tre bränslecellsbussar från Mercedes-Benz i huvudstaden, men sedan försöket avslutats har inga vätgasdrivna bussar varit i trafik i Sverige.

Såhär fungerar en vätgasbuss:
En vätgasbuss är en buss med elmotor, men i stället för att ha batterier producerar bussen sin egen el i en så kallad bränslecell med hjälp av vätgas. I bränslecellen möter vätgasen syre från luften. Under den kemiska processen frigörs elektroner som börjar röra sig och ger upphov till en ström – alltså el. Samtidigt bildas värme och vattenånga som blir enda avgasen, vilket gör vätgasbussar helt emissionsfria. Bussarna tankas ungefär som vanliga bensin- och dieselbilar, fast på vätgasmackar i stället.

Transdev har idag Europas största elbussflotta och flera vätgasbussar i Frankrike och Nederländerna. Idag har Transdev 1200 elbussar i trafik och år 2024 beräknar mobilitetsföretaget ha utökat sin flotta till 1600 elbussar, varav drygt 200 i Sverige med stora projekt som lanseringen av Nordens största elbussflotta i Göteborg december 2020.

Taggat som: , , , ,

4 kommentarer »

  1. Det mest intressanta blir att få en utvärdering på hur mycket dyrare detta är än att använda sig av elbussar.

    • Ny teknologi, som i ännu ej kommersialiserad, är alltid dyrare i början. För att klara energitransitionen behöver vi använda oss av många olika energibärare, allting kan inte gå på batteri.

      Innan Tesla så var det ingen som trodde på elfordon heller, minns du säkert. För tunga batterier och för dyrt hette det.

      Pengar och arbetstillfällen skapas när ny utveckling sker, det gynnar hela samhället.

  2. En Solaris som är tyst? Det kommer aldrig hända sålänge dom envisas med att ha behållaren för bromsluften inne i passagerarutrymmet. Piiiip, piiiiip, piiiiip, piiiiip. Och alla pipande felmeddelanden på det.

  3. Som ni skrivit på annat ställe, så va väl Cute projektet där tre Mercedes bussar bla. gick på linje 66 i Stockholm 2004-2005, dom första bränslecellsbussarna i Sverige. Jag höll i utbildningen för förarna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)