Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stora skillnader mellan elbussars elanvändning

Det finns betydande skillnader när det gäller elanvändningen hos olika elbussar. Arkivbild: Ulo Maasing.

Det finns betydande skillnader mellan elbussar från olika tillverkare när det gäller hur stor del av elförbrukningen som bussens elmotor använder jämfört med hur mycket el som används av andra system i bussen. I elbussar från en tillverkare går nästan tio procent mer av elförbrukningen till elmotorn än hos andra tillverkare. Det kan ge avsevärt längre körsträcka med samma elkonsumtion.

Det framgår av en rapport från det holländska telematikföretaget ViriCiti. Rapporten bygger på data från 375 elbussar från fyra olika tillverkare och som går i trafik hos fjorton olika kollektivtrafikföretag i såväl USA som Europa.

Alla data i rapporten är anonymiserade, vilket gör att det inte går att identifiera prestanda hos olika busstillverkare eller operatörer.

ViriCiti är ett av de marknadsledande företagen när det gäller telematik för elbussar i Europa och USA. Över 4 200 elbussar och laddstationer är anslutna till företagets plattform. Företaget arbetar tillsammans med mer än 200 fordonstillverkare och bussoperatörer i hela världen, bland dem Nobina, Transdev, Arriva och Keolis.

Tusentals kilometer
Det mest slående i rapporten är skillnaderna i hur stor del av den totala energiförbrukningen som bussens elmotor står för, jämfört med övriga system i bussen som styrservo, värme, ventilation, AC, belysning, luftkompressorer med mera.

I genomsnitt används 71,7 procent av energin av motorn och 28,3 procent av övriga system hos de fyra elbussmärken som ingår i kartläggningen. Men en tillverkare sticker ut genom att nästan tio procent mer av den förbrukade energin går till motorn än hos de andra tillverkarna. Det elbussmärke som styr den största delen av energianvändningen till motorn använder 76,43 procent av energin till själva framdrivningen och 23,57 procent till övriga system. Hos ett annat elbussmärke går endast 66,98 procent till motorn och resterande 33,02 procent till övriga system.

– I praktiken betyder det att en elbuss från den första tillverkaren kan köra tusentals extra kilometer i trafik jämfört med en buss från den andra tillverkaren och med samma elkostnad, konstaterar rapporten från ViriCiti.

Effektivitet
Samma stora skillnader som när det gäller energianvändningen hos motor respektive övriga system går igen när man mäter energieffektiviteten. Den busstillverkare vars bussar använder en mindre del av energin till motorn har en energiförbrukning på 0,8 kWh per kilometer, medan den andra förbrukar 0,83 kWh per kilometer. När det gäller övriga system än motorn är energiförbrukningen för det första märket 0,39 kWh per kilometer och för det andra 0,26 kWh per kilometer.

Genomsnittet för samtliga bussar i rapporten är att motorn förbrukar 0,82 kWh per kilometer och övriga system 0,33 kWh per kilometer.

Sticker ut
ViriCiti har också analyserat hur stor del av energiförbrukningen hos de fjorton olika operatörerna fördelar sig på när bussen går i trafik eller står stilla mindre än tio minuter, jämfört med när bussen står i depå eller står stilla mer än tio minuter. I genomsnitt förbrukas 92,2 procent av energin när bussen är i trafik.

Men några företag sticker ut rejält. Hos ett företag förbrukas så lite som 74 procent av energin när bussen är i trafik och 26 procent när den inte är det.

En delförklaring till skillnaderna mellan företagen kan vara förarnas körsätt, menar rapporten. Men för de företag som sticker ut mest kan det finnas skäl att särskilt analysera den tid som såväl enskilda bussar som hela vagnparken står stilla.

Långt ifrån all den energi som elbussarna i kartläggningen använder laddas via elnätet. I genomsnitt 23,5 procent av energin är nämligen regenererad, alltså energi som återvunnits, främst vid inbromsningar. Här är skillnaderna mellan olika bussmärken liten.

Taggat som: ,

2 kommentarer »

  1. Har Elbussarna mer än 100%?
    ”Genomsnittet för samtliga bussar i rapporten är att motorn förbrukar 0,82 kWh per kilometer och övriga system 0,33 kWh per kilometer.”

    • Ur rapporten: The average traction motor efficiency is 1.33 kWh/mi (0.82 kWh/km) and
      the average accessory efficiency is 0.53 kWh/mi (0.33 kWh/km).

      Mvh

      Ulo M

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)