Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Vätgasfärja för 1800 passagerare

Rederiet DFDS vill utveckla en vätgasdriven, utsläppsfri färja för 1800 passagerare för trafik mellan Köpenhamn och Oslo. Bild: DFDS.

Rederiet DFDS planerar att tillsammans med en rad partners bygga en helt vätgasdriven färja som kan ta 1800 passagerare och upp till 380 bilar eller 120 lastbilar. Färjan ska sättas i trafik på rutten Oslo – Fredrikshamn – Köpenhamn. Aktörerna bakom projektet har nu sökt EU-stöd för utvecklingsarbetet för färjan som ska drivas av el producerad i ett b ombord. Redan 2027 kan färjan komma i trafik.

Färjan ska drivas av vätgas från en planerad elektrolysanläggning i Köpenhamnsregionen. Denna ska drivas av vindkraft. Bränslecellerna ombord ska kunna producera upp till 23 MW, megawatt för att driva fartyget med vattenånga som enda utsläpp.

– Dagens största bränslecellssystem producerar endast 1 – 5 MW. Att utveckla så här storskaliga bränslecellssystem är en monumental uppgift. Vi kan bara lyckas i partnerskp med företag som har några av världens främsta experter när det gäller att konstruera, bygga, finansiera och driva innovativa fartyg, säger Torben Carlsen, vd för DFDS.

Bland de partners som DFDS samarbetar med för att utveckla den bränslecellsdrivna färjan finns ABB, Ballard, Hexagon Purus, Lloyd´s Register, Knud E Hansen, Ørsted och Dansk Fartygsfinansiering.

– Vi räknar med att tillsammans lära oss hur vi sk göra drivmedel och teknik kommersiellt bärkraftiga, vilket är själva nyckeln för att göra näringen klimatneutral, något som också är det slutliga miljömålet för DFDS, säger Torben Carlsen.

Parterna bakom projektet har nu sökt stöd från EU:s innovationsfond. Man framhåller att eftersom det inte finns några färjor av det här slaget i världen krävs också ett engagemang från det allmänna för utvecklingsarbetet.

Om projektet utvecklar sig som planerat kan färjan enligt parterna vara i full drift på linjen Oslo – Köpenhamn redan 2027, bedömer gruppen bakom projektet.

Färjan har fått arbetsnamnet Europa Seaways och ska få en kapacitet på 1 800 passagerare samt 120 lastbilar eller 380 personbilar. Motoreffekten blir 23 MW och drivmedlet ska vara komprimerad vätgas som lagras i tankar med totalt 44 tons kapacitet. En rundtur Köpenhamn – Oslo – Köpenhamn tar 48 timmar. Även bunkringen tar 48 timmar.

Jämfört med en konventionell färja av samma storlek minskas de årliga utsläppen av koldioxid med 64 000 ton.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)