Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Postterminal i betong snart största bussdepån

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL på Tomteboda bussdepå under byggets gång. Bild: Emil Svensson.

Till midsommar ska den stå klar, det som troligen är norra Europas största bussdepå. Det är den gamla postterminalen i Tomteboda i Solna, nära Stockholms innerstad som nu håller på att förvandlas till en bussdepå som på sikt ska ersätta SL:s Hornsbergsdepå på västra Kungsholmen. Hela 220 bussar kommer i framtiden ha sitt hem i Tomteboda.

I den tidigare postterminalen – en kulturhistoriskt värdefull betongjätte som byggdes mellan 1980-1983 – blir det verkstad. I en nybyggnadsdel blir det administration, tvätthall och bussuppställning i två våningar. Terminalen ligger i Solna, men väldigt nära gränsen till Stockholms stad.

– Det är ett omfattande och imponerande jobb där den gamla fastigheten byggs om och nya byggnader tillkommer, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm och ordförande för SL.

BBH Arkitektur & teknik har tagit fram den nya bussdepån för Stockholms innerstadsbussar i de lokaler som blev tomma när Posten flyttade från sina berömda byggnader i Tomteboda. Depån kommer bli SL:s största bussdepå.

Verkstadsdelen av depån är inredd i bottenvåningen av den befintliga Tomtebodabyggnaden och får 25 verkstadsplatser.

Det kommer även bli en ny administrationsbyggnad i fyra plan med busstvätthall i bottenplanet, samt en ny bussuppställning i två plan som kommer placeras bredvid befintliga byggnader.

De kulturhistoriska aspekterna satte förutsättningarna för projektet. I gamla terminalen fick få ingrepp göras exteriört och där man tvingats öppna upp för portar och fönsterpartier har man målat med kulörer som stämmer överens med originalkulören. Solna stad kontaktade också den ursprungliga arkitekten Inga Varg, för att få hennes syn på tillbyggnaden.

– Tanken är att den ska ge intryck av en stor sammanhållen volym, för att passa med det storskaliga landskapet och intilliggande stora byggnader; postterminalen och Postnords glasbyggnad, säger Martin Håkanson ansvarig arkitekt på BBH.

BBH Arkitektur & teknik har specialiserat sig på depåer och andra byggnader för kollektivtrafik.

– Det spännande med dessa projekt är att de rymmer många tekniska utmaningar och att man ska få in alla funktioner på ett vettigt sätt och samtidigt skapa en attraktiv arbetsplats, säger Martin Håkanson.

Projektet har framskridit trots pandemier och restriktioner och är nu i sin slutfas vad gäller byggnationerna och färdigställande beräknas till våren.

– Därefter startar utbildning av busschaufförer och bussarna kan flytta in i sitt nya hem lagom till midsommar nästa år, säger Kristoffer Tamsons.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)