Munskydd för resenärer i kollektivtrafiken i Storstockholm kommer att säljas på hundratals platser, uppger Storstockholms Lokaltrafik (SL) inför de nya rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten. Rekommendationerna gäller från och med den 7 januari för dem som reser med kollektivtrafiken under rusningstid (klockan 7–9 och 16–18).
Vi har tidigare rapporterat om hur kollektivtrafiken runt om i landet hanterar frågan om munskydd (klicka här), likaså hur branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik ser på frågan (klicka här).
I anslutning till SL-trafiken finns närmare 500 försäljningsställen där munskydd säljs: kiosker, närlivs, varuautomater och apotek. SL kommer även att sälja munskydd i spärrarna till tunnelbanan och pendeltåget.
SL:s två kundtjänstcenter kommer också att tillhandahålla munskydd till resenärer som inte har haft möjlighet att skaffa ett eller som har glömt munskyddet. Men då krävs det att resenären har en giltig biljett.
För dem som arbetar i SL-trafiken är det arbetsgivaren, alltså företagen som SL har avtal med, som ansvarar för arbetsmiljön och därmed även frågan om munskydd. Den personal som arbetar allra närmast resenärerna, till exempel kundservicepersonal, biljettkontrollanter och ordningsvakter, kommer att bära munskydd under rusningstid.
I likhet med övriga kollektivtrafikmyndigheter och länstrafikbolag betonar Västtrafik att det är resenärens eget ansvar att ha med och använda munskydd i rusningstid. För den som inte har möjlighet att själv införskaffa ett munskydd kommer man kunna hämta ett i någon av Västtrafiks 11 butiker i samband med sin resa.
– Det fortsatt viktigaste är att resenärer undviker att göra onödiga resor och att man håller avstånd för att minska trängseln, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.
Region Skåne har tagit fram en film om hur man använder munskydd i kollektivtrafiken på ett säkert sätt:
Lämna ett svar