Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svenska bussar bland Europas yngsta

Inget annat land i Europa har så stor andel gasbussar i trafik som Sverige. Arkivbild: Ulo Maasing.

Bussflottan i Sverige tillhör de yngsta i Europa. Genomsnittsåldern på bussarna i Sverige var 2019 6,6 år. Enbart Österrike och Luxemburg hade en lägre genomsnittsålder på bussarna med 4,8 respektive 5,2 år. Närmast efter Sverige följde Frankrike (7,2 år) och Nederländerna (9,3 år). Det visar siffror från den europeiska fordonstillverkarnas branschorganisation ACEA.

ACEA kartlägger i januari varje år hela den europeiska fordonsflottans sammansättning, men eftersom det finns en viss eftersläpning i statistiken avser ACEA:s siffror läget 2019.

Siffrorna för bussar kan också variera år från år eftersom huvuddelen av bussflottan används i kollektivtrafik. År med stora upphandlingar och trafikstarter slår då igenom i statistiken eftersom de innebär att många nya bussar rullar ut på gator och vägar.

De länder i som hade den högsta genomsnittsåldern på bussarna var 2019 Grekland (19,9 år), Polen (15,6 år), Portugal (15,1 år) och Tjeckien (14,5 år).

Genomsnittsåldern på bussarna i Europa var 11,7 år. Siffrorna gäller EU-länderna samt Norge och Schweiz.

ACEA redovisar också bussarnas drivmedel i dessa länder. Det är dock viktigt att lägga märke till att statistiken inte skiljer på diesel och biodiesel utan utgår från motortyp och klassar allt som diesel. Detsamma gäller gasbussar, där ACEA:s statistik inte skiljer på biogasdrift och naturgasdrift utan klassar alla gasbussar som naturgasbussar.

I exempelvis Sveriges fall ger det en missvisande bild av användningen av fossila/icke fossila drivmedel.: 78,5 procent (varav många alltså använde biodiesel).

Sverige hade 2019 den lägsta andelen dieseldrivna bussar i bussflottan. Näst lägsta andelen dieselbussar hade Polen (79,7%), varpå följde Nederländerna (84,7%). Kroatien och Irland redvisar båda 100% dieselbussar.

Sverige hade överlägset högst andel gasbussar i bussflottan (17,6%), följt av Nederländerna (6,0%) och Spanien (4,5%).

Elektrifieringen hade börjat få fart i vissa länder. Litauen redovisar således 10,2% batteribussar och Nederländerna 7,6% följd av Luxemburg på 5,0%. Trots att batteribussarnas andel av bussflottan i Sverige endast var 1,8% låg vi långt över de flesta länderna i Europa. I EU utgjorde batteribussarna endast 0,6 procent av bussflottan.

Laddhybridbussarna var få och syns i statistiken endast i några få länder i Europa. Elhybriderna, däremot, hade börjat få genomslag i vissa länder. I Belgien utgjorde de 5,5% av bussflottan, i Luxemburg 5,3% och i Schweiz 3,1%.

Totalt var 1 427 546 bussar i trafik i EU-länderna samt Norge, Schweiz, Ryssland och Turkiet. Nästan 410 000 av bussarna gick i trafik i Ryssland, följt av Turkiet med drygt 213 000 och Polen med närmare 123 000 bussar. Enligt ACEA hade Sverige då 14 914 bussar.

Klicka här för att ladda ner rapporten från ACEA.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)