Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportföretagen: Satsa mer på kollektivtrafik

Transportföretagen vill från Trafikverket se ökade satsningar på BRT, Bus Rapid Transit. Foto: Ulo Maasing.

Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, vill att Trafikverket satsar mer på kollektivtrafik. Ökad framkomlighet för busstrafiken samt bekväma hållplatser och bytespunkter gör att kollektivtrafiken blir mer attraktiv, skriver Transportföretagen i sitt remissvar på Trafikverkets inriktningsunderlag inför kommande infrastrukturplanering. Transportföretagen vill också se satsningar på BRT, Bus Rapid Transit.

Transportföretagen tycker att det är bra med Trafikverkets fokus på underhåll, men oroas över att Sverige enligt Trafikverket inte har råd med investeringar.

När det gäller kollektivtrafiken anser Transportföretagen att det behövs en tydligare inriktning för att förbättra framkomligheten för bussarna på vägnätet in mot landets större städer.

– Restid är den enskilt viktigaste faktorn för busstrafikens konkurrenskraft. Genom sammanhängande egna körfält in mot stadskärnorna, bussprioritering i korsningspunkter samt bekväma hållplatser och bytespunkter kan kollektivtrafikandelen i högtrafik öka. Utöver nyttan för bussresenärerna uppstår också nyttor för övriga transportslag när trängseln på vägarna minskar som ett resultat av busstrafikens ökade attraktionskraft, skriver Transportföretagen.

BRT
I remissvaret, som Transportföretagen skickade in på fredagen, pläderar organisationen också för ökade satsningar på BRT, Bus Rapid Transit.

– Satsningar på kapacitetsstark spårtrafik är i många fall en lösning för en hållbar mobilitet i stora städer. I många relationer kan det vara mer kostnadseffektivt att satsa på BRT. Konceptet är vanligt i många länder runt om i världen, såväl i Europa som i andra världsdelar.

– Sverige har två världsledande leverantörer av dessa system, Scania och Volvo Bussar som ännu inte sålt sitt första kompletta system till den svenska marknaden. BRT är kostnadseffektivt, transporteffektivt och ofta möjligt att sätta i drift snabbare än spårvägslösningar, skriver Transportföretagen.

Framgångssaga
Man tar också upp den snabbt växande elektrifieringen av trafiken, både inom person- och godstransporter. Bussbranschen lyfts fram som ett föredöme. Men samtidigt varnar Tansportföretagen för de kapacitetsbrister i elnätet som har blivit påtagliga på flera håll i landet.

I sitt remissvar tar Transportföretagen även upp den snabba elektrifieringen av trafiken. Foto: Ulo Maasing.

– När det gäller yrkestrafiken på väg leder bussbranschen omställningen mot en fossilfri fordonsflotta. Idag kör över 85 % av de svenska bussarna i den upphandlade trafiken på förnyelsebara drivmedel och vi ser nu ett teknikskifte med elektrifiering av framförallt stadsbusstrafiken, pådrivet av upphandlingskrav från regioner och kommuner.

– Framgångssagan inom kollektivtrafiken är resultatet av ett fruktbart samarbete mellan transportköpare, i detta fall de regionala trafikhuvudmännen, trafikföretag och leverantörerna, d v s fordonstillverkarna. En kritisk faktor är och har varit tillgången till elnätskapacitet på lokal och regional nivå. Det finns exempel på att bussdepåer varit tänkta att serva ett stort antal fordon, men har sedan inte kunnat byggas på grund av dålig kapacitet i lokala och regionala elnät, skriver Transportföretagen.

Klicka här för att läsa remissvaret i sin helhet.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)