Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hybricon och Umeå avslutar tioårigt problemtyngt elbussprojekt

Hybricon och Umeå kommunföretag har beslutat att avsluta sitt tioåriga elbussprojekt. Problemen har varit många och kostnaderna höga. Arkivbild: Ulo Maasing.

Umeå kommunföretag och Hybricon beslutade på måndagen att avsluta sitt gemensamma, tioåriga pilotprojekt med elbussar. Projektet har pågått sedan 2011 då parterna har samarbetat för att ställa om Umeå lokaltrafik från diesel- till eldrift. Hybricon konstaterar att projektet har varit en stor utmaning som krävt ny teknik, inte minst i fråga om att säkerställa snabbladdning i kallt klimat. Efter tio år av internationellt uppmärksammad utveckling avslutas nu pilotprojektet. ”Tiden är mogen, samtidigt som projektet i dagsläget inte är lönsamt – varken för oss eller Umeå kommunföretag”, säger Mårten Fuchs, vd för Hybricon Bus System.

På måndagen beslutade Umeå kommunföretag att tillsammans med Hybricon Bus System avveckla pilotprojektet kring omställningen av Umeås lokaltrafik. Bakgrunden är att det genom åren har krävts extraordinära och kostsamma insatser av Hybricon Bus System för att säkerställa en hög drifttillgänglighet.

Avtalet mellan Hybricon och Umeå kommunföretag löper egentligen till december 2022, men båda parter har kommit överens om att inleda förhandlingar för att se om avtalet kan sägas upp tidigare än planerat.

Projektet i korthet:

2011: De två första bussarna testas. En första laddstation byggs i en av Umeås stadsdelar.

2012–2013: Det positiva utfallet av den första etappen ger möjligheten att testa och utvärdera en ny laddteknik samt att på Umeås flygbussar testa nya snabbladdningsbara batterier i svenskt vinterklimat.

2014: Umeå kommunföretag beslutar att köpa åtta fabriksnya fullelektriska bussar från Hybricon. Det innebär att Umeå kommuns flygbusstrafik och en stadsbusslinje till 100 procent trafikeras av fullelektriska bussar.

2016: De åtta bussarna tursätts och ingår i ett demonstrationsprojekt i syfte att påskynda omställningen från dieseldrift till eldrift, men också för att skapa kunskap för att slutligen ställa om busstrafiken på Umeås största linjer från omodern dieseldrift till miljövänlig eldrift.

– Ökande underhållskostnader och svårigheter att tillhandahålla vissa reservdelar har lett till ett läge som gör projektet utmanande ur ett lönsamhetsperspektiv, både för oss och i förlängningen för Umeå kommunföretag. Inte minst har utbytet av hjulmotorer och uppgraderingen av värmesystemet varit påfrestande, förklarar Mårten Fuchs.

Innovationshöjden på Hybricons elbussar har varit betydande och har rönt både nationellt och internationellt intresse, konstaterar företaget.

Bussarna, som aldrig långtidstestades innan de sattes i trafik, har krävt daglig hantering vilket gjort projektet extremt utmanande, inte minst för Hybricons mekaniker och tekniker. Erfarenheterna från driften av bussarna, som är att betrakta som förserie och prototypbussar, samt av samarbetet med Umeå kommunföretag, tar Hybricon Bus System nu med sig i sin fortsatta satsning.

Sedan våren 2020 fokuserar Hybricon på att marknadsföra King Longs produkter på de nordiska marknaderna.

– Vi kommer nu att påbörja diskussionerna med Umeå kommunföretag för att avveckla bussarna på ett smidigt sätt och samtidigt göra vad vi kan för att minimera störningarna i busstrafiken fram till dess att de tas ur drift. Vi får nu även möjligheten att renodla och fokusera vår verksamhet ytterligare kring King Longs produkter.

– Projektet med Umeås lokaltrafik har gett både oss och Umeå kommunföretag unika utmaningar, referenser och kunskaper. Dessa ska vi nu ta tillvara på i nästa fas av Hybricons utveckling, säger Mårten Fuchs.

Lokaltrafiken i Umeå kommer istället att trafikeras med bussar som kör på  HVO. Umeå kommunföretag har också beslutat att om möjligt och så snart det låter sig göras införa nattladdningsbara elbussar istället för de elbussar från Hybricon som tas ur trafik. Hur många och när de kan börja trafikera Ultra-trafiken, alltså lokaltrafiken i Umeå, är ännu oklart.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Ett nödvändigt beslut om avveckling av projektet med Hybricons bussar. Det är tråkigt att Hybricon inte riktigt nått ända fram med tekniken eftersom det varit alltför stora problem med driftsäkerheten.
    Hade man lyckats hade nog resultatet blivit bra. Hybricon använder Litium titan batterier i sina bussar som är både bättre för miljön samt lång livslängd samt snabbladdade jämfört med Litium jon batterier som finns i andra bussar. Litium titan batterier är i stort sett omöjligt att få att brinna och kan inte utveckla termisk rusning (livsfarlig gas) som Litium jon batterier. Enda nackdelen med Litium titan batterier är väl att räckvidden blir mindre jämfört med Litium jon batterier.

    Hybricon använder hjulmotorer och på vinter väg så är framkomligheten mycket bättre jämfört med anda El Buss tillverkare. Återladdningen av batterier är också en bra teknik.

    Tyvärr så har det varit väldigt mycket som inte fungerat på dessa bussar med alltför mycket återkommande fel och brister vilket gjort att annat beslut varit otänkbart än att avveckla projektet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)