Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, vill att regeringen avsätter fyra miljarder kronor fram till år 2027 till utbyggnad av kollektivkörfält uppgradering av smarta trafiksystem som gör det möjligt att dirigera trafikflöden i realtid.
Transportföretagen hänvisar till att flera utredningar visar på den stora samhällsnyttan med en snabbare och därmed kostnadseffektivare kollektivtrafik.
Pengarna ska komma från EU:s återhämtningsplan som innebär en historisk satsning på hållbar och innovativ återhämtning efter covid-19-pandemin. Totalt satsar EU 672,5 miljarder euro för att återstarta medlemsstaternas ekonomier efter coronakrisen och bygga ett mer hållbart och digitaliserat samhälle.
– Men från regeringen är det tyst, konstaterar Transportföretagen som säger sig ha försökt få till stånd en dialog med regeringen, men utan resultat.
– De signaler vi har fått från regeringen är att medlen ska gå in i den vanliga budgetprocessen, vilket står i strid med EU:s riktlinjer. Nu vill vi se att pengarna används rätt, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.
– Återhämtningsplanen är en engångssatsning och enligt EU–förordningen får pengarna inte användas till löpande utgifter. De ska gå till reformskapande engångsinsatser med bestående mervärde. Nu ges den svenska transportsektorn därför en unik möjlighet att ställa om med hjälp av dessa medel. Därför undrar vi varför det är så tyst från regeringen, säger Marcus Dahlsten.
Förutom de fyra miljarderna till satsningar på kollektivtrafiken vill Transportföretagen att EU-medel används till elinfrastruktur till de viktigaste godsstråken. Vidare vill man se en utbyggnad av laddstationer för tung trafik över 3,5 ton och en utökning av laddstationerna till lätta fordon.
Satsningar på elflyg och fossilfritt flygbränsle samt ett ökat statligt stöd till miljöbilar står också på Transportföretagens förslagslista.
Lämna ett svar