
Vid en digital lansering introducerade Volvo på torsdagen den nya versionen av Volvo 9700 DD med sikte på hela Europamarknaden. Samtliga bilder: Volvo Bussar.
Knappt ett år efter Volvos lansering av sin nya dubbeldäckare 9700 DD introducerade Volvo på torsdagen 9700 DD i utförande för hela Europamarknaden. Den buss som lanserades i fjol är nämligen lite för hög för Europa. Men nya 9700 DD kommer också att finnas i flera versioner, från lyxig turistbuss till en buss för linjetrafik. Inte minst den europeiska expressbussmarknaden torde locka Volvo eftersom många dubbeldäckare på kontinenten går just i sådan trafik. Där har Volvo hittills fått lämna fältet fritt åt konkurrenter som Setra, VDL och Van Hool.
Nya Volvo 9700 DD är således en helt ny, fyra meter hög version av dubbeldäckaren 9700 DD – 25 centimeter lägre än den dubbeldäckare som introducerades i fjol, främst med sikte på längre regionala linjer i upphandlad trafik i Norden.
– Med den nya versionen av vår dubbeldäckare Volvo 9700 DD ökar vi valmöjligheterna för våra kunder i Europa högst väsentligt. Dubbeldäckaren är efterfrågad av många operatörer i Europa och det är glädjande att vi nu lanserar denna buss för att tillmötesgå våra kunders högt ställda krav på kvalitet, effektivitet och produktivitet, säger Ulf Magnusson, Senior Vice President på Volvo Bussar.
Den nya dubbeldäckaren är baserad på samma plattform som Volvos övriga framgångsrika turist- och expressbussar i premiumsegmentet, Volvo 9900, Volvo 9700 och Volvo 9700 DD med 4,25 meters höjd.
Säkerhet och komfort – kärnvärden hos Volvo –håller en mycket hög nivå och bussen kan anpassas i detalj för olika kundbehov och typer av trafik, med alternativa längder, layouter och utrustningsalternativ.
Volvo 9700 DD är dessutom uppkopplad vilket gör att operatören får bättre kontroll över hur bussen körs och kan planera service på ett effektivt sätt.
– Med hjälp av så kallad Zone Management kan operatören även bestämma hur fort bussen får köras inom vissa fördefinierade zoner, vilket påverkar både säkerhet och bränsleförbrukning positivt, säger Ulf Magnusson.
Zone Management kan exempelvis användas för att begränsa hastigheten i känsliga områden, förbi skolor och så vidare.
Bussen är utrustad med Volvos egna, ergonomiskt utformade passagerarstolar och kan ta upp till 96 passagerare. Klimatanläggningen har separata zoner för resenärer och förare.
Ljudanläggning, multimediasystem och system för passagerarinformation finns i flera versioner. Dörröppningar, mittgångar, trappor och takhöjder är dimensionerade för att underlätta en snabb på- och avstigning.
Förarplatsen i den nya dubbeldäckaren är rymlig och högt placerad. Det ger ökad säkerhet för föraren, som samtidigt får en god överblick över omgivande trafik.
Bussen är också utrustad med system för förarstöd: uppmärksamhetsassistans, körfältsassistans och kollisionsvarning med nödbromsning, liksom med elektroniskt styrda bromsar, elektroniskt stabiliseringsystem och antisladdreglering.
Ett vidareutvecklat fjädringssystem i kombination med en låg karossvikt ger en låg tyngdpunkt och mycket bra stabilitet.
Motorn är Volvos elvalitersmotor på 460 hästkrafter – kanske i minsta laget för norska eller schweiziska bergsvägar. Bussen har Volvos I-shift växellåda och är certifierad för såväl vanlig diesel som för HVO och RME.
Klicka här för att läsa om lanseringen av Volvo 9700 DD för den svenska linjetrafikmarknaden.
Fakta om nya Volvo 9700 DD:
Höjd: 4 m.
Längd: Upp till 14,8 m.
Antal passagerare: Upp till 96 st.
Bagagerumskapacitet: Upp till 8 m3.
Drivlina: Volvo DK11 med 460 hp, I-Shift växlelåda.
Chassi: Volvo B11RLE, 6×2.
Kaross: Carrus Delta Oy .
Toalett och kök finns som tillval.
Våra kollegor på norska bussmagasinet.se, Magne Håheim och Tom Terjesen, nöjde sig dock inte med att se på en digital lansering. De har redan hunnit provköra nya Volvo 9700 DD:
Lämna ett svar