Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ännu ett steg mot självkörande fordon

Utvecklingsprojektet 5G Ride med förarlösa fordon som styrs från ett kontrolltorn fortsätter. Foto: Ulo Maasing.

Utvecklingen mot självkörande, 5G-uppkopplade fordon går vidare i det svenska projektet 5G Ride. Nu fokuseras arbetet på att utveckla det kontrolltorn som ska kommunicera med självkörande fordon på allmän väg, inte minst inom kollektivtrafik. Syftet med projektet är bland annat att undersöka hur digitaliseringen kan bidra till en mer hållbar och effektiv kollektivtrafik. I höstas provåkte Prins Daniel en självkörande minibuss i Stockholm när projektet för första gången visades upp för en bredare publik (klicka här för att läsa om prinsens förarlösa färd). Kollektivtrafikoperatören Keolis är en av parterna i projektet.

Projektet 5G Ride utforskar hur 5G och fjärrövervakning av fordon via kontrolltorn kan bidra till att underlätta införandet av exempelvis självkörande eldrivna bussar i stadsmiljöer på ett säkert sätt. 5G-nätets tekniska förutsättningar med extremt höga datahastigheter tillsammans med korta svarstider innebär att bussarna kan reagera på kommandon i realtid från kontrolltornet som i det här fallet finns i Kista.

Och det är just kontrolltornet som utvecklingsarbetet nu fokuserar på i den fortsatta satsningen på 5G Ride. Projektet är ett strategiskt initiativ från Drive Sweden och har nu fått en extra skjuts med ny finansiering från Vinnova.

Projektet leds av Urban ICT Arena – en del av Kista Science City AB – i partnerskap med Keolis, Ericsson, Intel, Ericsson, Intel, T-Engineering och Telia. I takt med att projektet går vidare under 2021 inleds också samarbeten med KTH, Stockholms stad och Region Stockholm.

Konceptet fokuserar på att utveckla det uppkopplade kontrolltornet (Connected Control Tower), som använder 5G för att kommunicera med självkörande fordon på allmänna vägar och på så sätt bidra till att lösningar av denna typ kan införas i reguljär trafik på ett säkert och stabilt sätt.

Kontrolltornet, 5G och självkörande teknik i kombination med elektrifiering kommer enligt projektdeltagarna att spela en viktig roll i utvecklingen av ett hållbart transportsystem som bidrar till klimatmålen i Parisavtalet.

– En robust och säker digital infrastruktur baserad på 5G, som kopplar samman kontrolltornet med fordonsflottan är avgörande för att realisera ett hållbart, elektriskt transportsystem baserat på självkörande teknik. Medan bandbredd och latens är viktiga för saker som direktsänd video, så kommer de förbättringar 5G medför kring säkerhet och stabilitet i nätet vara helt avgörande för motståndskraften i hela systemet, säger Magnus Leonhardt, Head of Innovation på Telia Sverige.

Genom att använda 5G-uppkopplade fordon går det att garantera att framtidens transportlösningar blir både effektiva och säkra.

Nästa steg i utvecklingen av uppkopplade kontrolltorn kommer att titta på hur effektiviteten i själva transportsystemet kan förbättras. En del av detta är att använda mer data, exempelvis om färdvägen, fordonet eller styrkan på uppkopplingen. Det kommer göra det möjligt att förutse och förhindra problem, planera rutter och tidtabeller samt agera snabbare om det uppstår oförutsedda händelser.

– Urban mobilitet är ett prioriterat område för forskning och utveckling för många av våra partners. Speciellt för offentlig sektor är fokus på hållbarhet väldigt viktigt när det kommer till framtidens transportsystem. Vi är stolta över att kunna bidra till samarbeten som 5G Ride och göra vår del i att skapa smarta, gröna mobilitetssystem för morgondagen, säger Johanna Engman, VD på Kista Science City.

Taggat som: , , , , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)