Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busstorget: Nytt projekt ska kartlägga utländska bussar

Sveriges Bussföretags Oscar Sundås tog upp frågan om cabotage på årets digitala Busstorg.

Cabotage med utländska bussar som utan tillstånd transporterar turister är ett återkommande problem i Sverige. Men nu håller bussarnas rörelser på att kartläggas i ett projekt som presenterades på digitala Busstorget under torsdagen.

Text: Paula Isaksson

Många företag i bussresebranschen har uttryckt oro för en tuffare konkurrens i pandemins spår. Förutom att branschen själv har bidragit till att pressa priserna genom åren, kommer mycket av konkurrensen från utländska bussföretag som kör turisttrafik i Sverige. Därför bussbranschens egen fristående forsknings- och utvecklingsfond BR beviljat resurser och stöd till ett projekt med fokus på cabotage. Initiativtagare till projektet är medlemsföretagen i Norrbotten och Stockholm.

Om detta berättade Oscar Sundås, ansvarig för frågor kring turist- och beställningstrafik, på torsdagens digitala konferens Busstorget.

– Många frågar sig hur regelverket ser ut kring cabotage och jämför sig med åkeribranschen där det finns en gräns för hur många transporter en lastbil får köra i annat land under en bestämd period. För buss finns det inte någon motsvarande begränsning.

De regler som finns för cabotagetrafik är att det ska handla om tillfällig trafik. Men vad som räknas som tillfälligt framgår alltså inte när det gäller buss. Projektet kommer därför att innehålla dels en närmare granskning av regelverket, dels en webbapp där den som ser en utländsk turistbuss kan skriva in registreringsnummer och landskod. Inspirationen kommer från våra grannländer.

– Både i Norge och Danmark har cabotage varit en viktig fråga i många år och en del av arbetet har varit att kartlägga de utländska bussarnas rörelser. På det sättet har vår norska systerorganisation kunnat visa på hur länge bussarna stannar i landet och i vilka regioner de rör sig. Det har varit en väldigt tung argumentation i de diskussioner som man sedan har haft med politiken.

Den svenska appen är redan tillgänglig, och en större lansering planeras till hösten. Hur väl kartläggningen kommer lyckas handlar mycket om chaufförernas engagemang.

– Här behöver vi hjälpas åt i bussbranschen så att vi får in ett tillräckligt stort underlag, som blir användbart i våra diskussioner med politikerna, avslutade Oscar Sundås.

Appen finns på www.busscabotage.se

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)