Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nattsvart år för bussresearrangörerna

Efter ett nattsvart år för bussresearrangörerna: Ska solen titta fram bakom de mörka molnen? Foto: Ulo Maasing.

Det senaste året har varit mer än tufft för landets bussresearrangörer. Anställda har fått gå och bussarna står på rad i garagen. Vi har pratat med fem företagsledare i bussbranschen som tack vare att vaccinationerna mot covid-19 har kommit igång kan se ett litet ljus i tunneln. Detta efter ett år där det mesta har varit tungt. Men fortfarande är osäkerheten stor inför sommaren och hösten.

Text: Paula Isaksson

Jennie Högberg, Högbergs Bussresor.

Jennie Högberg, delägare i Högbergs Bussresor i Uppsala:

– Vi har klarat oss tack vare att vi har fyra verksamhetsben att stå på; skolbuss- och linjetrafik, beställningstrafik, turisttrafik och anslutningsbussar till Viking Lines båtar. Skol- och linjebussarna har fortsatt att rulla, men all annan verksamhet har stått still. Vi som jobbar på kontoret är korttidspermitterade och vi har behövt säga upp de flesta av våra förare. Från att ha haft ett 70-tal anställda före pandemin är vi nu bara 12–15 personer. Vid nyår gick dessutom vårt avtal med Upplands Lokaltrafik ut. Men nu kör vi som underentreprenör med sex bussar till Molins Bussar, som vann det nya avtalet här i Uppland.

– Det finns många idrottsföreningar här i stan, men det är bara de högre divisionerna i seriesystemen som har fått fortsätta spela. Så det är bara en droppe i havet mot hur det brukar vara. Nu står 10 turistbussar på rad inne i carporten, bara tre är i trafik för att klara den lilla beställningstrafik vi har. Vi gör budgeteringar för varje månad för att se hur länge till vi kan klara oss.

– Men jag ser framåt. Resenärer börjar ringa, de vill komma ut och resa igen och känner sig hoppfulla. Det är härligt att få boka resor igen. Eftersom vi har kört skol- och linjetrafiken blir det kanske inte lika tufft att dra igång, som det kanske blivit om vi hade varit nere på noll. Vi har tidigare fått omställningsstöd och ska precis skicka in en ny ansökan. Det är välbehövliga pengar, utan dem skulle nog allt vara slut i juni. På den gränsen har vi varit under hela pandemin.

 

Erik Dahlbom, Resemakar´n i Väst.

Erik Dahlbom, vd på Resemakar´n i Väst AB i Vänersborg:

– Vårt stora problem har varit Tillväxtverket för vi har inte fått något korttidspermitteringsstöd. Vi gjorde en verksamhetsövergång i februari förra året då vårt bolag BussErik AB köpte vårt andra bolag Resemakar´n, och det har krånglat till det. Det handlar om 600 000 kronor i permitteringsstöd och vi är ett av 5 000 fall som ligger hos förvaltningsrätten.

– Sedan pandemin startade har våra tre bussar i princip stått stilla. Den minsta med 32 platser har bara kört 150 mil det senaste året och de två andra större cirka 1 500 respektive 3 000 mil. Vi har vanligtvis otroligt mycket trafik, men det enda som vi har haft nu är våra shoppingresor till norra Tyskland som vi körde på helgerna under juli till november förra året. Våra kunder är till 99,9 procent pensionärer så det är klart att det går dåligt. Vi har en fastanställd förare som är korttidspermitterad men innan hade tvi också fyra, fem timanställda. Vi har också behövt säga upp en på kontoret. Själv har jag jobbat som kock på två olika restauranger under sommaren respektive vintern. Nu har vi en foodtruck på bussarnas bakgård där vi säljer amerikansk barbecue på helgerna. Man måste hitta på något annat.

– Men vi tror och hoppas att shoppingresorna kan börja rulla igen i maj. Våra kunder vill gärna ut och åka, de flesta är vaccinerade, och i förra veckan sålde vi faktiskt riktigt bra. Så det känns som att det håller på att lossna. Dessutom är vi en del av Vårgårdabuss som är en stor organisation med 120 bussar. Så vi kommer ta oss igenom det här.

 

Johan Ekman, EkmanResor och Ekmanbuss Flexibussitet.

Johan Ekman, vd på EkmanResor 1st Bussness Class och EkmanBuss Flexibussitet i Stockholm:

– Det har gått upp och ner sedan allt stannade för ungefär ett år sedan. Vi kör ju bara turist- och beställningstrafik men vi har ändå försökt synas och märkas hela tiden. Dels har vi varit aktiva på sociala medier, dels har jag försökt hålla igång våra chaufförer och kopplat en form av arbetsplikt till korttidspermitteringen. Till en början fick de komma in mellan klockan 10–14 och vara ute bland bussarna. På det sättet har vi varit tillgängliga vid till exempel stopp i tunnelbanan. Vi har alltid haft tre bussar ute på akutkörningar, det har kostat oss att göra så men jag ser det som marknadsföring och en investering för framtiden.

– Egentligen är jag emot bidrag för jag anser att det gör folk lata. Dessutom ser jag permitteringsstödet som främst en arbetsmarknadspolitisk åtgärd som riktar sig till de anställda, inte till företagen. Utan stödet hade alla dessa människor gått arbetslösa.

– Sedan årsskiftet har ungefär hälften av vår personal fått gå så nu är vi bara två på kontoret och tre chaufförer. Vi har inte haft det lika dåligt som många andra, men det börjar bli bekymmersamt. Jag trodde att vaccinationerna skulle ge oss mer att göra, men det är helt tomt framöver. Men man måste se framåt, jag kan inte lägga mig ner och dö. Jag har alltid låtit pengarna gå tillbaka till företaget så ekonomiskt klarar jag mig ett tag till.

 

Joakim Kjellsson, Scandorama.

Joakim Kjellson, vd för Scandorama:

– Jag tillträdde som vd på Scandorama i mitten av januari i år så jag har aldrig upplevt verksamheten när den är i full gång. Men pandemiåret har varit ett väldigt speciellt år där man initialt trodde att avbrottet skulle bli kortvarigt och behöll flera produkter på lagret, samtidigt som man betalade tillbaka pengarna till kunderna. Men eftersom pandemin fortsatte kom verksamheten aldrig i gång, vilket betyder att vi har fått agera kraftigt på kostnadssidan.

– Tyvärr har vi behövt reducera personalstyrkan med 40 procent medan de kvarvarande har varit hårt permitterade. Sedan den 24 februari förra året har vi tappat över 90 procent av vår verksamhet.

– Vår smala lycka är att vi inte har några egna bussar, utan det är vår koncernmoder Bergkvarabuss som äger dem. Men det är ju väldigt tufft för dem också. Vi har fått omställningsstöd för en del månader, men det är tack vare korttidsarbetet som vi har kunnat behålla vår administrativa personal. Jag försöker både gasa och bromsa, vi försöker hålla nere våra kostnader samtidigt som vi måste vara beredda den veckan det släpper. Vi räknar med att det finns ett enormt behov av att komma ut och resa, så därför jobbar vi mycket med förberedelser. Lagret är fullt med resor som går att genomföra under hösten och vintern, och vi jobbar även med nästa års program.

– Nu tillämpar vi permitteringar i april också, men regelverket gör det möjligt att bryta permitteringen med sju dagars varsel och köra för fullt. Dilemmat är bara att vi inte vet hur det kommer se ut med vaccinationspass. Myndigheterna har ett stort ansvar för få till en samsyn i Europa med ett gemensamt regelverk.

– Vi ser väldigt positivt på utvecklingen och återhämtningen på sikt eftersom vi verkar på en marknad med tillväxt och har en stark ägare. Jag tror också att synen på att jobba hemifrån några dagar i veckan kommer att gynna vår bransch. Om du inte reser till ditt jobb varje vecka har du en större vilja att göra kortresor på fritiden.

 

Joakim Mattsson, Håbo Buss.

Joakim Mattsson, vd för Håbo Buss i Bålsta:

– Som för många andra i branschen har pandemin slagit hårt mot oss, vi har tappat 85 procent av vår verksamhet de senaste 12 månaderna. Vi får vissa stödpengar, men de täcker inte alla omkostnader för bussar och personal.

– Därför har vi varit tvungna att sälja våra två dotterbolag, Interbus och Resekompaniet i Eskilstuna. Det har helt enkelt varit en nödvändig åtgärd för att överleva. Sex av våra förare och två administratörer har också fått sluta.

– Den positiva delen är att vi har haft en del skoltrafik. I höstas utökades ett av våra avtal med tre fordon och vid årsskiftet fick vi i uppdrag att hjälpa Mohlins Bussar med fem skolbussar i Enköping. Vi kunde upphöra med korttidspermitteringarna av våra förare redan i september, och nu går det ut 17 bussar varje morgon. Men lika många står avställda.

– För ett år sedan trodde jag att det skulle vända efter sommaren och vi hade det rätt skapligt under september och oktober. Men så kom andra vågen och grusade alla planer. Men om vaccineringarna fortsätter tror jag att resandet kommer igång, vi har redan hört av några pensionärsföreningar. Våra kunder i resebyråbranschen märker också att det ökar på med förfrågningar inför hösten. Det är väldigt lite som krävs just nu för att det ska bli en stor skillnad för oss.

Taggat som: , , , , , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)