I sitt utvecklingsarbete av autonoma, självkörande, bussar testar Volvo i år ”busståg” på en testbana. Det uppgav Volvo Bussars Joakim Jonsson på ett webinarium om självkörande fordon på onsdagen. Däremot är det långt kvar till fullstora, självkörande stadsbussar i reguljär trafik.
– Det är svårt att säga när vi får autonoma bussar i trafik och det går definitivt inte idag att säga vilket år det kan ske, sa Joakim Jonsson.
Men även innan dess kan funktioner i autonoma bussar användas för att underlätta bussförarens arbete, menade han, och lyfte fram att föraren i vissa fall och vid låg fart kan lämna över till bussen att köra. Det gäller exempelvis vid hållplatser som kan angöras med mycket stor precision. Samtidigt kan föraren när som helst ta över körningen genom att trycka på bromspedalen.
Volvo Bussar visade upp sin första autonoma buss 2018 på en asfaltplan i Göteborg och demonstrerade där just precisionen när det gäller att angöra en hållplats (klicka här för att läsa vårt reportage).
Sent på hösten 2019 presenterade Volvo och bussoperatören Keolis hur en autonom buss kör i en bussdepå i Göteborg, från uppställningsplats, till service, tvätt och laddning för att sedan återvända till uppställningsplatsen (klicka här för att läsa vårt reportage).
Chalmers och Keolis är med i studien om hur autonoma funktioner kan förbättra arbetsmiljön för bussförare. Tio bussförare från Keolis har också varit engagerade och utvärderat systemet. Chalmers utför själva studien och sammanställer resultatet, baserat på Volvo Bussars teorier.
I år fokuserar projektet på att köra ”busståg” på en testbana och där är inte Chalmers eller Keolis med. Det handlar om så kallad platooning eller kolonnkörning där bussarna kör med bara någon meters avstånd mellan sig. Efterhand kan ”tåget” dela upp sig så att resenärerna kan komma nära sin destination utan att behöva byta.
Under sensommaren väntas en vetenskaplig rapport från Chalmers om projektet och de erfarenheter det har gett.
Barkarbystaden
Webinariet på onsdagen arrangerades av Drives Sweden. Där togs erfarenheter från flera svenska projekt med självkörande fordon upp, bland annat 5G Ride i Stockholm (klicka här).
Även de självkörande småbusssarna i Barkarbystaden i Järfälla uppmärksammades på webinariet. Där kör Nobina ett par autonoma minibussar i reguljär trafik åt SL sedan 2018.
– Satsningen har mötts av ett stort intresse från hela världen och från invånare och resenärer har reaktionerna på den autonoma busstrafiken varit huvudsakligen positiva, sa Lars Polgren från Nobinas innovationsbolag Nobina Technology.
– Ett kommande steg bör vara att satsa på verklig autonomi, alltså att inte ha någon operatör ombord, vilket krävs med dagens regelverk. Det skulle också kunna vara mindre fordon än idag, vilket skulle ge en flexiblare trafik, sa Lars Polgren.
Han uppgav också att Nobina Technology har letat efter möjligheter att prova autonoma bussar på landsbygden.
– Men vårt intresse är främst inriktat på möjligheterna att köra snabbare, 40 – 50 kilometer i timmen, på en BRT-linje där trafiken är mer avgränsad gentemot övrig trafik.
I juni 2019, när den internationella kollektivtrafikunionen UITP hade sin världskongress i Stockholm, presenterade Scania en uppmärksammad, fullstor autonom buss som var tänkt att bland annat testas på BRT-linjen i Barkarbystaden (klicka här). Trafiken skulle ha varit igång förra året, men hela satsningen har begravts i tysthet. Scania uppger dock för bussmagasinet.se att man är fortsatt intresserad av autonoma bussar, men att projektet i Barkarbystaden inte blir av.
Lämna ett svar