Fuskåkningen kostade SL i Storstockholm 750 miljoner kronor under fjolåret. På bussarna i SL-trafiken ökade fusket med 1 000 procent. Vissa dagar reste närmare åtta av tio utan giltig biljett. Det visar SL:s fuskrapport för 2020.
– Att pandemiplankningen ökade med 290 procent i fjol innebär att skattebetalarna bekostade fuskåkande för en trekvarts miljard. Det är hårresande siffror. En trekvarts miljard hade gjort mycket för att utveckla och rusta upp kollektivtrafiken i ett läge då vi blöder pengar som följd av pandemin, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.
– Fusket ombord på våra bussar ökade med hela 1000 procent i fjol och vissa dagar reste uppemot 8 av 10 utan att göra rätt för sig. Fjolåret präglades av ett mörker vi inte har råd med i år.
Kostnaderna för fuskåkande i SL-trafiken uppgick i fjol till drygt 750 miljoner kronor vilket är en ökning med uppemot 480 miljoner kronor jämfört med 2019. Detta trots att resandet har minskat kraftigt under pandemin.
Under året ställdes tilläggsavgifter ut för 49,0 miljoner kronor. Lika många resenärer fick betala tilläggsavgift som året innan, trots det kraftigt minskade resandet.
Fusket i SL-trafiken 2020 bedöms uppgå till 12 procent vilket är en ökning med 290 procent jämfört med föregående år. Fusket på buss bedöms ha ökat från 1,6 procent 2019 till 18 procent 2020, en ökning med över 1000 procent.
För lokalbanor har fusket ökat från 4,93 procent till 15 procent och pendeltågen har sett en ökning från 4,57 procent till 9 procent. Minst ökning har den spärranpassade tunnelbanan sett med 4,18 procent till 6 procent.
Som jämförelse kan nämnas att Skånetrafiken meddelade förra veckan att de sett en utveckling mot var tolfte bussresenär utan giltig biljett samt att kostnaderna för fusket skulle uppgå till 160 miljoner kronor.
Sedan årsskiftet har skyddsglas installerats på över 1300 bussar av totalt 2200 bussar i SL-trafiken. Under samma tidsperiod har valideringarna ökat från 4 procent till 24 procent.
– Steg för steg ska vi ta tillbaka kollektivtrafiken till det hederliga Stockholm. Biljettkontrollerna ska fyrdubblas jämfört med i fjol och fler riktade kontroller ska genomföras. Samtidigt måste lagstiftarna ge oss möjlighet att själva bestämma nivån på tilläggsavgifter, att kunna skärpa påföljderna vid återkommande plankning och se över möjligheterna att utdöma andra påföljder än böter. Skyddsglas bidrar också och har installerats ombord på drygt 70 procent av bussarna. Antalet som gör rätt för sig har undersamma tid ökat med 500 procent, säger Kristoffer Tamsons.
Lämna ett svar