Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Flexibla busståg kan ersätta ledbussar

Digitalt sammankopplade ”busståg” håller på att utvecklas i München, Tyskland. Illustration: KIT.

En bussförare som samtidigt kör flera bussar. Det är en del av ett projekt för att åstadkomma en både flexiblare och effektivare stadsbusstrafik. Projektet, som pågår i den tyska storstaden München, bygger på så kallad platooning, eller konvojkörning med uppkopplade, automatiserade elbussar. Platooning har tidigare testats med lastbilar i långfärdstrafik av bland andra Scania, Volvo och Mercedes-Benz. Men i München utvecklas tekniken nu för stadsbussar.

Platooning innebär att fordon kör mycket nära varandra med hjälp av digitala, trådlösa styrsystem. Via en säker kommunikationslänk delas data mellan fordonen, bland annat hastighet, acceleration, inbromsning med mera. Tekniken gör det möjligt för fordonen att till exempel, accelerera eller bromsa samtidigt. I det första fordonet i konvojen finns en förare, medan de övrigs fordonen är förarlösa.

I München arbetar elbusstillverkaren Ebusco tillsammans med staden (Stadtwerke München) och forskare vid Karlsruher Institut für Technologie (KIT) om det unika projektet. Utgångspunkten är att busstrafiken i städer kan göras både effektivare och säkrare med hjälp av eldrivna, uppkopplade och automatiserade bussar.

Ett problem som projektet vill lösa är att ledbussar eller bussar med släpvagn förbrukar alltför mycket energi och dessutom inte är tillräckligt flexibla för att ta hand om ett kraftigt varierat resande under dygnet.

Lösningen, som nu testas i München, är platooning. Där kör flera fordon med hjälp av elektronisk styrning mycket nära varandra – som ett tåg, men utan att det finns någon fysisk koppling mellan fordonen, bara en elektronisk, digital. Att koppla samman eller isär fordonen är en okomplicerad process. Konvojerna eller ”tågen” kan anpassas till efterfrågan vid varje tillfälle genom att fler eller färre bussar ingår i konvojen. Det behövs bara en förare i det främsta fordonet. De övriga fordonen följer automatiskt efter.

I München testas lösningen med två elbussar från Ebusco. Staden har som mål att alla bussar i kollektivtrafik ska vara eldrivna. Idag används ibland släpvagnar till stadsbussarna för att anpassa kapaciteten i busstrafiken till den stora variationen i resande.

– Men en elbuss med släp drar enorma mängder energi, och att motorisera släpet är varken kostnads- eller energieffektivt. Då är platooning både enklare och effektivare, säger professor Eric Sax vid KIT.

Först utvecklar KIT själva konceptet med platooning av stadsbussar, sedan tillkommer algoritmer för automatisering som ska kunna användas i en prototypbuss i mitten av nästa år. Några år senare kan de digitalt hopkopplade bussarna komma i trafik.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)